Ödeläggelsen av city fortsätter

Just när vi affärs­idkare i city inte tror att konkurrensen kan bli värre från externhandeln kan vi läsa att Uppsala ska få en ny köpstad, med biblio­tek, bio, förskolor och 3 900 parkeringsplatser. Samtidigt höjs parkeringsavgifterna på de få platser som finns i city.

Uppsala2014-06-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svartbäcksgatan stängs av för trafik, men någon gågata är det inte tal om, ej heller en gåfartsgata (där ingen kan reglerna) utan en gata utan trafik. Utom för transport, färdtjänst, boende och utryckningsfordon. En gata med så pass mycket trafik att man inte kan ställa bord och stolar på gatan. Det blir bara en ännu tommare gata, redan nu är det svårt att få butikerna att gå runt.

Jag har en butik på Kungsängsgatan. Det har i alla år varit en kamp att få en p-plats, bilister har kört runt runt för att finna en plats. När de till slut gjort det kostar det 25 kronor per timme. Men under det ­senaste året har en förändring skett; parkerings­rutorna står oftast tomma! Butikerna runtom likaså. Var är alla? Gränby. Gratis parkering, strosa så länge du vill bland alla kedje­butiker! Det tog ett par år men nu har folk lärt sig att välja externhandeln.

Mina frågor till er ­politiker är: Hur tänker ni? Vad är planen för Uppsala city? Bara en massa fik? Och sen då, kontor? I Norge är det totalstopp sedan länge för externhandelsutbyggnad, likaså i USA och i många svenska städer. Varför ser ni inte detta problem som kommer att drabba Uppsala? För vem kommer att välja en bilfri innerstad när man enkelt kan åka till Gränby?

Jag reser mycket runt i världen och har alltför ofta kommit till vackra byar och små städer som tycks alldeles övergivna. Det visar sig alltid att ett köpcentra byggts utanför den ursprungliga stadskärnan. Stora anonyma komplex med ofantliga parkeringar, butikerna tillhör kedjor med kvantitetsförsäljning istället för kvalitet. Jag har stött på detta i bland annat Skottland, Sydafrika, USA och Frankrike.

Och nu hakar Uppsala på den sorgliga trenden. Den lilla citykärnan utarmas. Folk tar ju bilen, även om vi önskar att så inte vore. En bullerby med knallande och cyklande människor funkar inte. Folk använder bilen, för hur ska du annars storhandla med småbarn? Eller få hem din nyinköpta tv ­eller din reparerade cykel?

Situationen i city är idag helt vansinnig: dubbdäcksförbud på Kungsgatan, enkelriktat och inga parkeringsplatser.

Jag vet att ni hänsvisar till dyra p-hus, men de flesta kvinnor vill inte använda sig av dessa. (Jag gör det inte, känner mig inte säker där). Och ska man uträtta ett snabbt ärende blir det besvärligt.

För något år sedan besökte ni politiker ett flertal företag för att höra våra åsikter. Inte på en enda punkt har ni lyssnat på oss, det har blivit precis tvärtemot!

För att ge city och dess handlare en liten chans att överleva borde åtminstone en pendel inrättas! Ordna en stor parkeringsplats strax utanför stan och låt en buss transportera folk. Se till att den åker runt hela city med täta turer.

Som det är nu ger ni inte folk några som helst val­möjligheter!

Fixa parkeringar på Kungsgatan , Sysslomansgatan, Svartbäcksgatan med flera. De är breda nog för ändamålet! Kanske, kanske kan ni då rädda tillbaka folklivet i Uppsala city.

Jag emotser ett svar. Vore bra att veta ifall jag behöver sälja mina butiker och sälla mig till Gränby.

Läs mer om