Politiker har ansvaret för skolnedläggningen

Politikerbeslut. Lärarfacken har inte varit med i planeringen av politikernas beslut, skriver insändarskribenterna.

Politikerbeslut. Lärarfacken har inte varit med i planeringen av politikernas beslut, skriver insändarskribenterna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-05-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Verksamheterna på Bolandskolan och GUC ska flytta. Program reduceras eller läggs ned. Vem är ansvarig? Utan tvekan är det huvudmannen, Uppsala kommun. Besvikna lärare får i kontakt med beslutande politiker det vilseledande beskedet att beslutet har förankrats hos de fackliga organisationerna.

Vi vill med skärpa protestera mot detta besked som i en besvärlig situation avleder uppmärksamheten från politikernas ansvar för beslutet.

De fackliga företrädarna har inte varit en del i beslutsprocessen annat än att vi under kort tid fått anlägga synpunkter på det lagstadgade kravet på samverkan om riskbedömningen inför beslutet. Detta betyder inte att vi har varit med i planeringen av politikernas beslut.

Rollerna i beslutsprocessen måste klargöras. Det är huvudmannen som beslutar över skolor och program. Fackförbunden bevakar villkorskonsekvenser för medlemmarna.

När gymnasieskolan går back med tiotals miljoner kronor så förstår alla att dessa pengar skulle kunna användas till förbättrade arbetsvillkor för lärarna i form av såväl löner som mindre klasser. Så långt är beslutet förståeligt.

Nu behöver de förtroendevalda i samband med förändringen av gymnasieskolan deklarera en vision om vilken gymnasieskola som ska erbjudas medborgarna i framtiden. På vilket sätt säkerställer gymnasiets programutbud samhällets behov av bildning och estetiska kunskaper? Hur säkerställer kommunen att eleverna på kort sikt kan söka yrkesprogram med goda framtidsutsikter på arbetsmarknaden? Den politiska majoriteten lovade inför valet att återinföra obligatoriska estetiska ämnesval och att öka populariteten för de yrkesförberedande programmen. Hur ska det vallöftet förverkligas?

De förtroendevalda beslutar över programutbud, lokalisering och ansvarar för att elevernas socioekonomiska och kulturella bakgrund beaktas vid placering av programmen.

Samarbetet med de fackliga parterna går ut på att säkerställa inflytandet över arbetsvillkor. Det är vårt ansvar att ta detta arbete på största allvar.

Läs mer om