TELIA. Jag har ett mobilabonnemang hos Telia och fakturorna har flutit in och betalats punktligt i åratal. Men fakturan för augusti kom aldrig, inte heller någon påminnelse. I stället fick jag ett högljutt inkassokrav från Sergel Inkasso elva dagar efter förfallodagen. Någon faktura för september har inte heller nått mig.
När jag klagar hos Telia meddelar man obesvärat att om fakturan inte är betald vid förfallodatum blir det inkasso. Kunden är alltid skyldig att betala i tid. Även om jag aldrig har fått vare sig faktura eller påminnelse.
Om jag envisas med att vara missnöjd får jag väl reklamera hos Posten. Någon återbetalning av straffavgiften är det inte tal om. Då kan man litet försynt tänka så här: Telia anlitar Posten för att få ut sina fakturor till kunderna. Om Posten inte lever upp till Telias beställning är väl detta en fråga mellan Telia och Posten? Telia kanske borde hantera sina egna reklamationer. Att i stället belasta den fullständigt oskyldige kunden med straffavgifter och högdragna näsknäppar är lite svårt att förstå.
Men det är klart, det är gamla statliga affärsverk med monopolkulturer vi talar om. Klagande göre sig icke besvär. Det kanske helt enkelt är så att Telia så här i kristider har hittat en ny affärsidé: Man låter fakturor som ingen har sett övergå till inkassokrav. Och vips har kundfordringarna ökat med 60 procent på fakturerat belopp. Vem vet, de gamla affärsverken kanske till och med kan splitta avansen?
Björn Edsman
Uppsala