Reklamsläpen förfular ­landskapet

Med ett förflutet i turistbranschen kommer jag ihåg att det som imponerade mest på våra utländska besökare inte var kyrkor eller arkitekturen, utan det faktum att landsbygden inte hade någon form av reklam efter vägarna.

Uppsala2015-04-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Denna enorma turistattraktion håller av några handlingskraftiga oförmågor på att förstöras helt. Längs motorvägen mellan Uppsala och Stockholm räknade jag till 18 utrangerade långtradarsläp fulla med reklam.

Förmodligen har lagligheten i detta någonting att göra med att det är släp på hjul som är reklambärare. Det vill säga att det inte är fast placerad reklam. Men till saken hör att de här släpen inte rört sig en meter sedan de ställdes upp.

Går det inte att få stopp på det här på något sätt innan hela Sverige vimlar av risiga gamla långtradarsläp som står och skrotar i naturen som reklampelare?

Vi borde vårda vårt vackra svenska landskap bättre då det är en ovärderlig tillgång både för oss och för våra besökare från andra länder.

Läs mer om