Resultaten från färdtjänsten förfärar

Uppsala2015-02-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Några av Uppsalas tidigare så ofta framgångsrika elitlag har stora problem, såväl idrottsliga som ekonomiska. Vi är övertygade om att de kan vända allt rätt igen.

Den övertygelsen har vi inte när det gäller Uppsala kommuns senaste fadäs: färdtjänsten! De styrande tog en jätteansats för att klara 6,5 meter stavhopp, rev grovt och föll pladask till marken.

Kommunen har satsat några tiotals miljoner kronor på en ny telefonväxel och till utbildning av personalen. Det nya systemet trädde i kraft 12 januari 2015. Det har visserligen endast gått knappt en månad sedan starten, men resultaten förfärar!

Insändarstormen i UNT har varit kompakt. Allt som beskrivits där om eländet behöver ej upprepas här.

Ledande tjänstemän har i några inlägg förklarat att allt ska rättas till. Men i stället för dessa mesigheter bör de bjuda in representanter för till exempel handikapp­organisationerna och taxibolagen för en genomgång av läget.

Ansvariga politiker hukar som vanligt i busken, de saknar med all sannolikhet styrka och kompetens att agera i frågan. Den nu styrande rödgröna alliansen, som säger sig arbeta för de svaga i samhället, borde korrigera dessa brister.

Läs mer om