Fyrisån Genomgripande förändringar i södra Uppsala föreslås i en fördjupad översiktsplan för förbindelser över Fyris från Gottsunda/Ultuna till Bergbrunnas kommande tågstation och eventuellt vidare till E 4. Planen visar även tillkommande bostadsområden.
Det är naturligt att Uppsala kommun samarbetar med Knivsta kommun när ett stort projekt så tydligt påverkar och påverkas av närheten till Knivsta. Det gäller dels bilväg söderut från södra Uppsala, dels nytt bostadsområde söder om Danmarksslätten.
Sveriges geologiska undersökning (SGU) tvivlar på att det går att bygga broar över Fyrisån i de lägen utredningen visar. Dessutom blir en bilväg genom Sävja/Bergsbrunna med fortsättning till E 4 för uppemot 25 000 bilar per dygn miljöskadande, dyr – och onödig. Bilresor från södra Uppsala sker enklast genom Kungsängsleden, som ändå behöver breddas, samt via väg 255, som då behöver få höjd standard söder om Flottsund.
Väg 255 löper genom Knivsta kommun, och till en liten del genom naturreservat. Förhandlingar med Knivsta om vägbreddning, utom kanske i naturreservatet, bör därför upptas snarast. Det är Uppsalas skyldighet mot de i söder boende, samt mot Knivsta.
Kan sådan upprustning ske, till exempel till trefilig väg, blir bilvägen över Danmarksslätten onödig. En bättre bro för biltrafik än nu kan byggas nära Flottsund.Det är viktigt att de som ska resa från tågstationen i Bergsbrunna har god förbindelse dit. Sådan fås bäst genom snabb, turtät och kapacitetsstark kollektivtrafik som betjänar Gottsunda, Ultuna, Sunnersta och Sävja, eventuellt med förlängning till Boländerna och Årsta.
De bostadsområden som planeras öster om väg 255 ligger främst på bördig åkermark. Men alternativ finns. Marken söder om Danmarksslätten mellan E 4 och järnvägen är morän och berg, stadigare att bygga på än på slättens djupa lerlager. Marken sträcker sig till Alsike och är nu föga utnyttjad. Med hög exploatering erhålls underlag för effektiv kollektivtrafik från Boländerna till Alsike.
Att samarbeta med Knivsta för exploatering, vägar och kollektivtrafik i bebyggelseområdet mellan E 4 och järnvägen är Uppsalas skyldighet mot de bostadssökande och mot Knivsta.
Mats Åkerblom
Uppsala