Sämre cykelsäkerhet i östra Sala backe

Enligt aktuell information från Uppsala kommun ska gång- och cykeltunneln under Fyris­lundsgatan vid Årsta centrum tas bort. Hur rimmar det med den stolta före­satsen att östra Sala backe ska bli ett av Sveriges cykeltätaste områden?

Farligt. Cyklister kommer att leva farligare när cykel­tunneln under Fyrislundsgatan tas bort, enligt insändaren. Foto: TT

Farligt. Cyklister kommer att leva farligare när cykel­tunneln under Fyrislundsgatan tas bort, enligt insändaren. Foto: TT

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Uppsala2015-10-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den tunneln används av dom flesta som cyklar från södra Årsta mot stan samt de som ska från Salabacke till Årsta centrum, och ska nu ersättas med en signalreglerad överfart. Hur kan man försvara att säker­heten försämras så uppenbart?

Jag arbetar inom ambulanssjukvården och vet att det under årens lopp har skett ett antal tragiska olyckor just vid passagen över Fyrislundsgatan, och jag vet också att signalreglerade överfarter i samma plan inte är en garanti för säkerhet, speciellt inte i mörker och dåligt väder.Det skulle snarare behövas ytterligare en tunnel, eller bro, vid korsningen nära Fålhagsleden.

Vid samtal med ansvarig tjänsteman fick jag alltså veta att tunneln av säkerhetsskäl ej behövs. Då kan man ju undra varför en ny tunnel byggts vid Gräslöksgatan? Vad jag förstår handlar det om att marken är dyr att bygga på. Man prioriterar nybyggnation vid Årsta centrum och då får tunneln inte plats. Pengar går före säkerhet!

Jag tycker att ni tjänstemän på Uppsala kommun ska sluta slå er för bröstet och skryta om Uppsala som säker cykelstad när ni med berått mod tänker utsätta cyklister och fotgängare i Salabacke och Årsta för en klart mer riskfylld passage av Fyrislundsgatan.

Jag hoppas det finns politiker som vågar sätta ned foten och begära ändringar innan det är försent. Gör om och gör rätt!

Kjell Bjervner

Årstabo och ambulanssjukvårdare

Läs mer om