Sämre färdtjänst – precis som alla visste

I socialtjänst­lagen kan man finna att kommuner skall tillgodose att äldre kan känna sig delaktiga till ett funktionellt och aktivt liv och att isolering skall motverkas. Den nya färdtjänsten bidrar till det motsatta. Äldre vill inte ta sig ut på samma sätt som förut. Det är lång telefonkö och det är krångligare.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2015-01-23 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En dam jag pratade med åkte till Gränby Centrum för att handla. När hon skulle åka tillbaka så fanns det ingen telefon att ringa ifrån som det alltid gjort förut. Hon fick gå i butikerna och fråga, men ingen kunde hjälpa till för att det var så lång telefonkö. Det hela slutade med att damen tog vanlig taxi.

En annan dam har ­slutat att åka på öppen dag-verk­samhet för att det är så krångligt. Det är ju allmänt känt att äldre inte har lika lätt för förändring och det gör ju inte saken bättre.

Men en positiv sak är ju att kommunen sparar pengar. Men gör man verkligen det i det långa loppet när äldre väljer att stanna hemma och blir sjukare i stället för att komma ut och handla och göra aktivitieter som indirekt drar in pengar till kommunen?

Alla visste att det skulle fungera sämre och nu har de äldre det sämre.

Läs mer om