Skolans arbetsmiljö måste förbättras

Arbetsmiljö. Det är dags att ta arbetsmiljöfrågorna i skolan på allvar. Det påverkar både hälsan och skolresultaten, skriver­ Felix håll.

Arbetsmiljö. Det är dags att ta arbetsmiljöfrågorna i skolan på allvar. Det påverkar både hälsan och skolresultaten, skriver­ Felix håll.

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Uppsala2014-11-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under den senaste tiden har jag sett många rapporter som handlar om stora problem i skolornas inomhusmiljö. Många skolor och förskolor uppfyller inte de regler som finns för hur en god inomhusmiljö ska vara. Bristerna i inomhusmiljön påverkar alla i skolan, men speciellt barn med astma och allergi.

Jag tycker att skolorna ska få ett statligt stöd som ska ge kommunerna möjlighet att rusta upp i skolorna. Det skulle leda till att alla elever skulle få bättre skolresultat så att man kan koncentrera sig mer på lektionerna och slippa huvudvärken och tröttheten av den dåliga luften.

Eftersom barnen är vår framtid borde vi ge dem den bästa möjliga chansen att få en hälsosam skolgång.

Skolsnusk visar att det finns stora brister i bland annat luftkvalitet och venti­lation i våra skolor. Fyra av tio skolor har fuktskador och lika många har en konstruktion som kan göra att det finns en ökad risk för fuktskador enligt Boverket.

Astma hos barn har ökat med 50 procent under de senaste tio åren enligt Miljöhälsorapporten 2013. Det är den vanligaste kroniska sjukdomen bland barn i Sverige. Dålig inomhusmiljö gör att barnen mår sämre, presterar sämre och får mer sjukfrånvaro. Jag anser att det är nödvändigt att bromsa en fortsatt ökning av astma och allergi hos barn och unga genom att sätta fokus på den fysiska arbetsmiljön i förskola och skola. Ett statligt investeringsstöd i form av en klassrumspeng skulle ge kommunerna möjlighet till den upprustning av skolmiljön som de så väl behöver.

Läs mer om