Skolbiblioteken i fara

Kan ett skolbibliotek utan bibliotekarier kallas bibliotek, undrar företrädare för Uppsalas bibliotekarier.

Uppsala2014-07-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Cecilia Forss skriver i sin en insändare att skolbiblioteken i Uppsala kommun fått mer pengar. Som bibliotekarier och lokalfackliga företrädare för DIK-förbundet i Uppsala kommun vill vi visa på de tendenser vi har sett de senaste åren:

Positivt är att grundskolor utan egna skolbibliotek har möjlighet att skriva avtal med sitt kommunbibliotek för att ge eleverna tillgång till biblioteksservice.

Tyvärr ser vi också hur allt fler av de grund- och gymnasie­skolor i ­kommunen som satsat på egna bemannade bibliotek, skurit ner på eller tagit bort bibliotekarie­tjänsterna. Ett skolbibliotek bör vara en plats där eleverna med hjälp av utbildade bibliotekarier får undervisning i källkritik och informationssökning, introduktion till läshjälpmedel och inte minst en ingång till litteratur och läsglädje. Skol­biblioteket är på så vis en viktig pedagogisk resurs i elevernas lärande och ett avgörande stöd för elever från läsovana hem eller de som behöver specialhjälpmedel som talböcker.

Allt detta försvåras eller omöjliggörs naturligtvis när man blir av med kunnig och utbildad personal. Vi upplever nu att många skolbibliotekarier är oroliga både för sina egna anställningar och för sina ­elever vilka riskerar att bli utan den service de behöver. En skola utan lärare är inte en skola. Kan ett bibliotek utan bibliotekarie verkligen kallas för bibliotek?

Läs mer om