Att svenska skolan har alldeles för lite skolidrottstimmar är inget nytt och diskussionerna kring detta har åter igen blossat upp, vilket är positivt. Att införa mer tid till fysisk aktivitet i skolan är förvisso väldigt bra, men om det inte sker större förändringar utanför skolan så kommer det inte att räcka.
Varje dag ser jag unga människor som sitter i långa rader med böjda nackar och tittar på sina mobiltelefoner. När jag frågade en grupp 13-åringar om de haft ont i huvudet den senaste veckan så svarade 92 procent att de haft det. 92 procent?!
Jag träffar ungdomar som berättar att de sitter framför skärmar 6 timmar varje kväll. Ungdomar som inte somnar före midnatt. Ungdomar som inte äter frukost. Jag träffar ungdomar som inte orkar jogga två varv runt en fotbollsplan.
Vi som är lärare i idrott och hälsa lägger stor vikt vid att lära ungdomarna hur de ska göra för att nå en god hälsosam livsstil. Men hur ska vi kunna nå fram till en människa som redan från tre års ålder fått en surfplatta som lekkamrat eller växt upp med föräldrar som ”lyssnar” på sina barn samtidigt som de själva står och pillar på sin mobil?
UNT:s Mathias Rutegård skriver den 10 maj i sin krönika att skolidrotten måste förändras så att fler inkluderas i undervisningen. Rutegård tycks tro att skolidrotten bara skulle lyfta fram tävlingsinriktade idrottare och exkludera resten. ”Ut med det gamla och in med det nya” föreslår han.
Han kan vara lugn, ”det nya” är redan här. Idag arbetar vi hela tiden för att alla ska delta, må bra och ges förutsättningar till en hälsosam framtida livsstil – det står tydligt att läsa i läroplanen för ämnet idrott och hälsa.
Även om vi fördubblar tiden för skolidrottsundervisning så motsvarar det ändå bara ca 2,9 procent av den vakna tiden. Vi måste ta ett ansvar för våra barns och ungdomars hälsa utanför skolan också. Ät frukost tillsammans med ditt barn. Motionera, gå och simma, ta en promenad och lämna mobilerna hemma. Sök upp en idrottsförening, prova nya idrotter. Föreningarna har ett ansvar för att öppna upp dörrarna för alla som vill pröva på en ny idrott.
När jag tar med ungdomar ut i skogen beskriver de upplevelsen med ord som ”skönt”, ”friskt” och ”harmoni”. Efter ett pass cirkelträning där ungdomarna är slutkörda uttrycker samtliga att det är ”underbart”. Vi måste fortsätta sträva efter dessa upplevelser. Tillsammans, även utanför skolan.