Smartare ljudmiljö för smartare skola

Alltför många elever går i skolor med dålig ljudmiljö. Det gör inte bara att de ofta har svårt att uppfatta vad som sägs, de får också betydligt svårare att lära sig, visar ny forskning.

Stökigt. Är det bullrigt i klassrummet påverkar det inlärningen,­ särskilt för dem med ett annat modersmål och elever med koncentrationsproblem eller hörselskador.

Stökigt. Är det bullrigt i klassrummet påverkar det inlärningen,­ särskilt för dem med ett annat modersmål och elever med koncentrationsproblem eller hörselskador.

Foto: Linn Kierkegaard

Uppsala2014-09-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När ljudmiljön är dålig går en stor del av arbetsminnet åt till att försöka uppfatta vad som sägs, vilket gör att det finns mindre­ ”utrymme” kvar till informationsbearbetning och problemlösning. Det är också vanligt med trötthet, koncentrationsproblem med mera.

Dålig ljudmiljö får därför negativa konsekvenser för alla elever, men drabbar särskilt hörselskadade elever, samt dem med annat förstaspråk än svenska, elever med koncentrationsproblem och lågpresterande.

Brister i ljudmiljön drabbar även lärarna. I en undersökning från 2009 uppgav två av tre lärare att de hade problem med ljudmiljön på jobbet i stort sett hela tiden. Nästan 60 procent hade svårt att höra vad eleverna sa i klassrummet.

Hörselskadades Riks­förbund (HRF) anser att alla kommuner ska:

Mäta och kartlägga ljudmiljön i alla skolor.

Skyndsamt vidta åtgärder för bättre ljudmiljö, med stöd av akustikexperter.

Utbilda rektorer och andra skolansvariga om ljudmiljö – problem och lösningar.

Läs mer om