När ljudmiljön är dålig går en stor del av arbetsminnet åt till att försöka uppfatta vad som sägs, vilket gör att det finns mindre ”utrymme” kvar till informationsbearbetning och problemlösning. Det är också vanligt med trötthet, koncentrationsproblem med mera.
Dålig ljudmiljö får därför negativa konsekvenser för alla elever, men drabbar särskilt hörselskadade elever, samt dem med annat förstaspråk än svenska, elever med koncentrationsproblem och lågpresterande.
Brister i ljudmiljön drabbar även lärarna. I en undersökning från 2009 uppgav två av tre lärare att de hade problem med ljudmiljön på jobbet i stort sett hela tiden. Nästan 60 procent hade svårt att höra vad eleverna sa i klassrummet.
Hörselskadades Riksförbund (HRF) anser att alla kommuner ska:
Mäta och kartlägga ljudmiljön i alla skolor.
Skyndsamt vidta åtgärder för bättre ljudmiljö, med stöd av akustikexperter.
Utbilda rektorer och andra skolansvariga om ljudmiljö – problem och lösningar.