Ingen vet heller vad slutnotan skulle bli utom att det sannolikt skulle bli dyrare än de grovt uppskattade tio miljarderna eller hur lång tid beslutsprocessen skulle ta.
Uppsalas bussbolag har varit förutseende och redan kört in i framtiden med de nyanskaffade el-hybridbussarna. Dessa ger väsentligt minskat CO2-utsläpp jämfört med dieseldrivna bussar. Dessutom har de lägre bullernivå både för passagerare och omgivning. De är mycket trevliga att köra enligt förarna. Ännu trevligare att köra skulle det bli om bussarna kunde få samma företräde framför andra fordon som spårvagnar.
Nästa steg i den snabba utvecklingen, och som redan provas i till exempel Södertälje, är helt eldrivna bussar med batterier som laddas direkt från laddplattor utplacerade på lämpliga ställen i vägbanan. Bussar med batterier som snabbladdas vid ändhållplats provas på andra ställen.
Jag är övertygad om att Uppsalas bussbolag med sin kompetens kommer att klara av att stå emot spårvägsentusiasternas påtryckningar och utveckla kollektivtrafiken med senaste och renaste teknik, och därmed kunna hålla biljettpriserna på rätt nivå.