TELIA. Efter att varit långvarig kund hos Telia och där deras leverans fungerat mestadels utan problem så har jag inbillat mig att det även skulle fungera år 2010. Jag har även trott på Telia som trygg och pålitlig leverantör även av bredband och bredbands-tv. Men den tidigare kvalitets- och serviceandan som har varit utmärkande för företaget verkar nu vara helt borta. En helt vanlig flyttning av abonnemanget verkar var ett helt oöverstigligt problem för Telia.
Detta som borde vara en rutinåtgärd. Besked som lämnas från kundsupport är endast påhittade bortförklaringar och undanflykter eller löften som inte infrias.
Jag flyttade till vår nya adress den 29 november och anmälde flyttningen till Telia tre veckor innan inflyttning. Då förbindelsen inte fungerade som utlovat vid beställt datum, så ringde jag Telias kundtjänst. Etter cirka en timmes kundkö så fick jag beskedet att det gick inte att koppla in då de inte visste på vilken våning jag bodde (huset är ett radhus). Nästa dags problem (efter ytterligare en timmes telefonkö) var att det inte gick att koppla då de inte visste numret till tidigare abonnent (har de ingen telefonkatalog?).
Efter att ha ringt varje dag under hela veckan med tillhörande telefonkö och löften om att ärendet var på gång, så fick jag beskedet på fredagen att flyttanmälan inkommit först föregående dag på torsdag 2 december. De har alltså slarvat bort min flyttanmälan och även bortsett från mina dagliga samtal. Beskedet var att jag skulle få inkoppling först den 10 december (det vill säga två veckors försening) och att jag skulle få kompensation för väntetiden.
Den 10 december kom utan förbindelse. Jag ringde och fick beskedet att inkoppling alltid sker klockan 24.
Jag ringde igen 11 december utan kontakt. Jag fick beskedet att nu var allt fixat och de lovade att ringa mig på eftermiddagen klockan 14.30 som kontroll, ingen ringde och inget fungerar.
Efter ett mycket irriterat samtal 12 december lämnades besked att det var nog felkopplat i växeln och eventuellt blir det fixat till på onsdag 15 december. Det påpekades att jag skulle få kompensation på nästa faktura när allt var klart. Det påpekades också att om jag hade haft ett företag hade det nog gått fortare. Vi privatkunder ska alltså vara tacksamma för om det till äventyrs fungerar.
Jag ser med spänd förväntan fram mot den utlovade kompensationen. Jag har hittills tillbringat cirka sju timmar i telefonkö. Jag har varit utan telefon, internet och tv i två veckor hittills. Jag har drabbats av extra kostnader då jag inte kunnat sköta mina bankkontakter, med förseningsavgifter som följd. Jag har inte kunnat nås av meddelanden via mejlpost med mera.
Sven Lokander
Tierp