Som patient kan du alltid vända dig till vårdpersonalen om du är missnöjd med till exempel städningen. Om kritiken gäller städning som utförs av städentreprenören gör vårdpersonalen en avvikelseanmälan till entreprenören och beställaren.
Vem som helst i vårdpersonalen kan anmäla avvikelser och samtliga ärenden fångas upp och gås igenom av beställaren tillsammans med entreprenören. Detta för att möjliggöra ständigt förbättringsarbete när det gäller städkvaliteten.
Tider på dygnet då personal från städentreprenören inte i tjänst, till exempel nattetid, är det vårdpersonalen som ansvarar för städningen. I dagsläget är det även vårdpersonals ansvar att hantera kroppsvätskor som urin och magsafter, detta gäller även på toaletter, och oavsett tid på dygnet.
Hur städentreprenören ska städa regleras enligt standardiserade och avtalade kvalitetskrav. Ansvariga för vårdhygien inom landstinget har varit med och satt kraven som gäller oavsett vem som städar. Uppföljning görs via stickprovskontroller och avvikelserapportering. Om kvaliteten på städningen skulle brista finns åtgärder reglerade i avtalet med den upphandlade städentreprenören.
Under sjukhusvistelsen har sjukvården det medicinska ansvaret. Vid alla vårdskador, även städrelaterade, ska patienten vända sig till den enhet där man fått vård. För ersättning från patientförsäkringen ska en anmälan göras till Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag. Vårdgivaren hjälper till med detta. Eventuella tvister om ersättning mellan landstinget och städentreprenören är inget som patienter ska drabbas av.