Undervisningen i skolan måste blir bättre

Uppsala2014-02-15 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan Vad har hänt under hösten och vintern gällande allt tyckande kring dagens skola och alla förslag till förbättringar? Fullständig panik verkar ha uppstått efter den stora Pisa-undersökningen där våra elevers betygsresultat nästan ligger i botten bland alla deltagande länder.

Visst är det allvarligt. En stor del av eleverna saknar till exempel gymnasiekompetens. Och inte bara herr Björklund letar förtvivlat efter orsaker och en rad nya reformer. Alla politiska partier skriker till, och skolan verkar bli en av de största valfrågorna.

Ett sammelsurium av åsikter och lösningar som ska rädda den svenska skolan växer fram.

Men i princip handlar det om en enda sak: Undervisningen måste bli bättre. Det tråkiga är att det lätt tolkas som att den svenska lärarkåren gör ett dåligt jobb. Låt oss i stället titta på verkligheten. Låt oss jämföra samhället av i dag med hur det såg ut för 10–20 år sedan. Barn och ungdomar i dag lever i en helt annan verklighet. Skolan har fått konkurrens med all den tid som barn och ungdomar ägnar åt digitala medier. Skolan har hamnat i bakvattnet. Och lärarna har därmed fått en allt jobbigare arbetssituation med att försöka entusiasmera eleverna. Hur mycket nattsömn får barn och ungdomar egentligen i dag? Att undervisa trötta elever är ett stort problem när det gäller kunskapsinhämtning!

Kanske är det så att skolan åter förstatligas. Skolornas ekonomi skall inte behöva vägas mot alla andra krävande poster i kommunernas budget. Det kanske också medför att potten till elever med särskilda behov blir mera rättvis.

Läs mer om