Men i dag vill kommunen avveckla modersmålsenheten i Uppsala. Modersmålsundervisningen ifrågasätts, politiker är oense och engagemang saknas. Men all forskning pekar på samma sak. Barn och ungdomar med utländsk bakgrund eller med föräldrar av utländsk bakgrund och som dessutom har goda kunskaper i sitt modersmål, har bättre möjlighet att lära sig svenska och andra skolämnen.
Barn som redan kan mer än ett språk har lättare för att lära sig ytterligare ett språk. Att jag fick studera spanska redan i förskolan öppnade dörrar för att kommunicera med över 500 miljoner människor, varav en av dem, min egen mamma. I en allt mer globaliserad värld, där över hälften av jordens befolkning behärskar mer än ett språk, och där flerspråkighet efterfrågas allt mer inom arbetsmarknaden, är det enda logiska att modersmålsundervisning uppmuntras och utvecklas, snarare än avvecklas.
Alla i Sverige gynnas av att leva i ett land med hög språkkompetens. Det bidrar till vår kulturella mångfald och underlättar handel samt kommunikation med andra länder.
Att inte ha rätt till modersmålsundervisning är som att ge någon ett piano, utan att lära dom noter. Vi är hela 2 300 barn, 80 pedagoger som representerar över 40 språk. Och kommunen vill trots det avveckla modersmålsenheten, när det vi egentligen måste göra är att investera mer på att utveckla enheten samt uppmuntra flerspråkighet.
TYCK TILL! Här kan du replikera eller skriva en helt ny insändare.