Under våren har Post Nord i Uppsala ändrat arbetssättet för brevbärarna, detta har gjort att stressen har ökat enormt för att hinna med alla de olika arbetsuppgifter som har lagts på varje brevbärare. Resultat av detta omstrukturerade kaos är att din brevbärare inte hinner med allt som ska göras på en dag. Förutsättningarna finns liksom inte!
Det är inget som plötsligt har kommit under sommaren, utan något som har påbörjats redan under våren då man har valt att lita på en ny brevterminal som ska sortera brev, något din brevbärare har gjort tidigare. Terminalmaskinerna klarar inte av att sortera enligt visionen. Samtidigt ökar kraven på brevbärarna på att hantera de felsorterade breven samt övriga försändelser. I denna förändringstid så minskar man starkt bemanningen. Det förväntas även att de vikarierande korttidsanställda ska vara självgående på otroligt kort tid. Resultatet av det hela blir helt naturligt fel utdelad post, ej utdelad post, ej eftersänd post, inställda postområden, ej utdelad reklam.
Jag har arbetat som postiljon i över 20 år och när man möter kollegor så återkommer alltid samtalet till att man inte kan ge de boende och företag en bra service. Men du ska veta att din brevbärare har ett stor kvalitetstänkande, men allt detta kaos har skapats av Post Nords ledning som valt att inte lyssna på sina brevbärare. Så är det en omöjlig uppgift.
Jag tycker verkligen att Post Nord bör tala om här och nu vad de vill i Uppsala, Sveriges fjärde största stad.