I en debatt den 11 juni med Socialdemokraterna om den svenska järnvägens tillstånd i dag betonades vikten av att servicen till resenärerna i kollektivtrafiken fungerar. Naturligtvis var det långa tågstoppet underhållet på järnvägen i centrum för diskussionen.
Jag har dock fått exempel på när den övriga servicen inte heller fungerar. Rulltrapporna till spårområdet vid Resecentrum stod häromdagen stilla klockan 6.30 och var inte igångsatta klockan 8.25 när jag lämnade Resecentrum. De stod således stilla i två timmar utan att någon kom och tittade på problemet. Trots att servicepersonal på Resecentrum och resande anmält problemet flera gånger.
Jag vill ha svar på följande frågor:Vem ansvarar för att en anmälan når fram till den som servar rulltrapporna?
Vem servar rulltrapporna i Resecentrum i Uppsala?
Hur lång är den begärda inställelsetiden för att få igång rulltrapporna när de inte fungerar?
Vilka sanktioner finns när det tar mer än två timmar att få igång rulltrapporna? (Om de ansvariga anser att det är för lång tid!)
I en stad som Uppsala, med många pendlare, är det extra viktigt att servicen omkring resandet fungerar. För mej är det helt obegripligt att det skall ta över två timmar att få igång åtminstone en av tre rulltrappor.