Vilse i biljett-djungeln

SL-pendeln Jag ska pendla en vecka från Uppsala till Stockholm med SL-pendeln. Redan fredagen före går jag till Pressbyrån på stationen för att ordna med biljetten.

Svårnavigerat. Det gäller att vara ute i god tid för att kunna navigera sig genom biljettdjungeln på pendeln till Stockholm.

Svårnavigerat. Det gäller att vara ute i god tid för att kunna navigera sig genom biljettdjungeln på pendeln till Stockholm.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-11-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns SL-kort som gäller för hela veckan. Kortet­ aktiveras dock första gången det används så jag får återkomma på måndag morgon. Kortet måste också kompletteras med en UL-biljett. UL har emellertid inga veckokort, så jag får köpa enkelbiljett i automaterna varje dag.

Jag kan ladda mitt UL-kort med reskassa och dra det i automaterna. Fint. ”750 kronor tack”. På vägen från Pressbyrån går jag förbi UL Center och förhör mig om detaljerna kring reskassan. Det visar sig att man inte kan köpa enkelbiljetter på väg från Stockholm, efter­som det inte finns några automater där. Mina nyss spenderade 750 kronor har alltså blivit överflödiga. Jag kan bara få tillbaka dem om det inte har gått mer än en kvart, för då har de försvunnit ur systemet.

Jag rusar tillbaka ner till Pressbyrån. Personalen slänger sig över apparaten och försöker rädda informationen, men för sent – den är spårlöst försvunnen.

Upp till UL igen. Personalen måste konferera, men till slut får jag tillbaka pengarna. Till Stockholm har jag dock fortfarande ingen biljett. Då får jag en lapp i handen med instruktioner om hur man kan ladda ner en app och köpa en sorts digitalt 10-kort, i vilken man enligt lappen enkelt ska kunna aktivera en biljett som gäller för både SL och UL.

Efter att nu ha använt appen­ under veckan kan jag konstatera att det äntligen finns ett smidigt sätt att betala ett någorlunda rimligt pris för SL-pendeln till Stockholm. Ett stort tack till all den hjälpsamma personal från både Pressbyrån och UL Center, vilka gjorde allt för att hjälpa mig genom denna SL/UL-djungel.

Läs mer om