Vi har fått fantastiskt god omvårdnad

Jag och min make har mötts av vänlighet och respekt i hela vårdkedjan, skriver Marianne Hallin. (Bilden är tagen på ett annat ställe).

Jag och min make har mötts av vänlighet och respekt i hela vårdkedjan, skriver Marianne Hallin. (Bilden är tagen på ett annat ställe).

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Insändare2019-10-14 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändaren "Ska det gå till så här i hemvården?" 5/10

Angående hemtjänst i Svartbäcken och insyn av bemötande i vårdkedjan under en 3 års period!

Under de tre senaste åren har jag och min make behövt stöd i hemmet, hjälp med avlastning och tillgång till olika hjälpmedel för att klara av vardagen på grund av hans sjukdom, parkinson.

Vi har haft kontakt, genom Edda hemvård med arbetsterapeuter och fysioterapeuter som stöttat oss i vardagen. När behovet blev mer påtagligt så behövdes hjälp från anhörigcentrum. Där fick vi ovärderlig hjälp med anhörigstöd och avlösningsservice med kort varsel. För att avlasta fysiskt min vardag så fick min make en plats för växelvård på Nora i Sävja. Där upplevde vi att han fick ett väldigt gott och professionellt bemötande. Man visade ett stort intresse för att vården skulle bli så god som möjligt. Vi kände tillit och blev bemötta med respekt.

Efter ett olycksfall så vårdades min make 5 veckor på en strokeavdelning på Akademiska sjukhuset. Även där möttes vi av fantastiskt god omvårdnad i den nya situationen som förändrade hans och mitt liv. 

Slutligen så slussades min makes vidare till ett korttidsboende, Svartbäcksgården där han fick omvårdnad vid livets slut. 

Som sjuk och som anhörig är man mycket sårbar och skör, hela livet förändras. Det blir många känsliga situationer och möten. Man kan lätt hamna i affekt. Tyvärr har vi också mötts av utmaningar då läkemedel som påverkade hela min makes vardag, delats ut på fel tid eller inte alls. Där tänker vi att det behövs mer resurser för att personalen ska räcka till. Sjuksköterskorna ska inte behöva delegera bort sina sjuksköterskesysslor på grund av för tung arbetsbörda.

Vi är nöjda och tacksamma över hela vårdkedjan, över all vänlighet, engagemang och respekt vi mötts av under dessa tre svåra år. När det gäller språkliga svårigheter bland personal är vår erfarenhet att: Det är inte alltid ord behövs för att mötet ska bli fint!

En eloge till alla vårdpersonal jag och min make mött under resan! Det är bra med konstruktiv kritik men det är minst lika viktigt att tala om allt gott man får ta del av. Att förstärka det ”lilla positiva” kan ge ringar på vattnet.