Viktigt att inte bygga för litet från början

Utifrån den utredning som gjorts är spårväg huvudalternativet för den nya kollektivtrafiken,  men även ett bussalternativ utreds, skriver Erik Pelling

Utifrån den utredning som gjorts är spårväg huvudalternativet för den nya kollektivtrafiken, men även ett bussalternativ utreds, skriver Erik Pelling

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Insändare2019-12-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare från Matts Ytterström och Mattias Lag 23/11:

När vi är betydligt fler Uppsalabor än idag måste vi kunna ta oss fram på ett hållbart sätt och undvika trängsel. Genom avtalet med staten om fyra spår mellan Uppsala och Stockholm har vi en viktig pusselbit på plats. En förutsättning för avtalet är att kommunen tar ansvar för att trafiken i staden fungerar genom att bygga en ny kollektivtrafik med kapacitet att transportera fler på ett effektivare sätt än idag. 

Utifrån den stora utredning som har gjorts hittills har vi ett huvudalternativ – spårväg. För att vara riktigt säkra fortsätter dock utredningsarbetet och beslut tas först år 2021. Som ett alternativ till spårväg utreds även BRT, Bus Rapid Transport. I utredningsarbetet jämförs kostnader, nytta och kapacitet för systemen. Förr eller senare måste kommunen bestämma sig, men beslutet måste tas på väl grundade fakta. 

Vår befintliga kollektivtrafik och vårt gatunät håller på att korka igen, då är det viktigt att vi vid en så här stor investering inte bygger för litet från början. Det går inte att blunda för att Uppsala kommer fortsätta utvecklas. 

Oavsett vilken lösning vi väljer kommer det kräva stora investeringar på infrastruktur och statlig medfinansiering. 

Att bygga modern spårväg beräknas kosta 4,5 miljarder kronor, inte 10 miljarder som påståtts. Men det är fortfarande mycket pengar och då måste varje krona ge bäst nytta åt skattebetalarna. Det ska vi ta ansvar för när vi fattar beslutet.