Sparsam körning kallas körstilen som på ett år spar tusenlappar för oss vanliga bilister. Men väldigt få tar vara på den energi som finns i en bil som rör sig. Inte mer än tre procent av bilisterna, uppskattar, Johannes Faye, trafiklärare på Upplands trafikskola.
Han följer med och coachar när jag ska testa två körsätt i Uppsalas stadstrafik en vardagsförmiddag.
Jag ska köra samma slinga två gånger och jämföra bränsleförbrukningen med en bensindriven Golf.
- Du ska få åka från Kungsängsgatan till Coop Boländerna och handla och sen ska du göra det igen. Kör bara som vanligt och så vill jag att du håller hastighetsbegränsningen, säger Johannes Faye.

Det var 25 år sedan jag fick körkort. Med åren har jag jobbat in en körstil som funkar utan att tänka särskilt mycket på bränsleåtgången.
De flesta gör som jag, håller fast vid sin körteknik om det känns bra. Men med lite träning går det att spara in på bensindropparna, säger Johannes Faye när vi drar i väg i riktning mot Kungsgatan.
Han låter bli att kommentera min körning under den första sträckan. Jag gasar på för att hinna svänga innan det blir rött vid trafikljusen.
Men vid rondellerna tvingas jag stanna flera gånger för att släppar fram bilarna som är inne i cirkulationsplatsen. Bilen är sexväxlad men jag använder mig bara av de första fyra under hela körningen.

När vi är tillbaka vid körskolan säger Johannes Faye att han är imponerad av min körning. Det låter bättre än vad det är, eftersom han i bästa trafiklärarstil börjar med berömmet.
- Det märktes att du försökte köra som vanligt och inte tänkte på bensinförbrukningen. Däremot körde du alldeles för ryckigt. Det var lite mycket gasa och bromsa och för många onödiga stopp.
Medelhastigheten låg på 33,7 km/tim. Och när vi tittar på bensinförbrukningen visar den att bilen drog i snitt 0,81 l/mil. Det är mycket, tycker Johannes Faye.
- Nu när vi kör andra vändan ska jag stötta dig. Gasar du på för hårt och väljer fel växel säger jag till. Du ska också tänka på att planera din körning, framför allt innan korsningar. Varenda stopp drar jättemycket bensin när bilen ska i gång igen.

När vi för andra gången kör mot Boländerna är jag mindre stressad. Jag känner mig riktigt duktig när jag rullar fram de sista hundra metrarna vid nästan varenda stoppljus utan att tvärbromsa. Det blir också mycket färre stopp vid rondellerna, eftersom jag i god tid får instruktioner i hur jag ska gå till väga.
Men det känns ovant att växla direkt från trean till femman, det har jag nästan aldrig gjort. Och jag har lite svårt för att gasa på när jag kör på trean.
- Du ska accelerera mer bestämt så att du får upp farten på raksträckor. Och så kan du släppa på gasen mycket tidigare än du tror före en korsning. Det stör inte andra bilister. Det är snarare bättre än att tvärbromsa.
När vi är färdiga och parkerat vid trafikskolan får jag en glad överraskning.
Bilen har i snitt dragit 0,67 l/mil med en medelfart på 32,1 km/tim. Min miljövänliga och bensinsnåla körning gör en skillnad på 0,14 l/mil.
Jag har sänkt min bränsleförbrukning med i snitt 17 procent!
- Med lite vägledning fick du väldigt bra resultat. Men även om du skulle slarva lite och "bara" drar ned bränsleförbrukningen med 10 procent har du gjort jättemycket för miljön och plånboken.

Det gick inte så mycket långsammare, sträckan tog lika lång tid att köra och det var det särskilt svårt. Jag som bara kör 1000 mil per år kan tjäna 270 liter bränsle, runt 3500 kronor om jag sänker min snittförbrukning med 17 procent.
Att få ned bränslenotan med 10 procent är mer realistiskt, med tanke på att majoriteten kör både i stadstrafik, på landsväg och motorväg.
En person som kör 3000 mil om året och sänker sin snittförbrukning med 10 procent kan spara närmare 3000 kronor.
Jag känner mig definitivt peppad. Johannes Fayes slutbetyg hjälper till. Han säger att jag kan bli en riktigt bra miljöförare bara jag axar på bättre på raksträckorna.