Munther och Gyllenhammar vidare

KRÖNIKA. Ulrik Munther och Ralf Gyllenhammar fortsatte den manliga finaldominansen, konstaterar Roger Berglund efter den fjĂ€rde delfinalen.

MALMÖ 2013-02-23 
Ralf Gyllenhammar och Ulrik Munther jublar efter att bidragen Bed on Fire respektive Tell the World Im Here röstats direkt till finalen under Melodifestivalens fjÀrde deltÀvling i Malmö pÄ lördagen. 
Foto: Jonas Ekströmer / SCANPIX / Kod 10010

MALMÖ 2013-02-23 Ralf Gyllenhammar och Ulrik Munther jublar efter att bidragen Bed on Fire respektive Tell the World Im Here röstats direkt till finalen under Melodifestivalens fjĂ€rde deltĂ€vling i Malmö pĂ„ lördagen. Foto: Jonas Ekströmer / SCANPIX / Kod 10010

Foto: Jonas Ekströmer / SCANPIX

Krönika2013-02-23 22:03
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
MED BRINNANDE piano och hela tĂ€vlingens hĂ„rdaste utseende brĂ€nde Ralf Gyllenhammar ned motstĂ„ndet med sin Bed of fire. TĂ€mligen givet att ett överdĂ„ligt pyromannummer till ett rockbidrag skulle ta sig vidare. Genren brukar som bekant numera nĂ„ framgĂ„ng i sammanhanget och det var ocksĂ„ helt i sin ordning. Lördagspubliken var utrustad med synnerligen god smak nĂ€r Lucia Piñeras Adele-plagiat Must be love och Sylvia Vrethammars bossamossa fick lĂ€mna tĂ€vlingen direkt i första omgĂ„ngen.Ännu bĂ€ttre trĂ€ffade man med mobilröstningen nĂ€r Army of Lovers comeback-tankar slĂ€cktes med nĂ„gra utebliva sms. Problemet med Alexander Bards idĂ© om ett Sean Banan-nummer för vuxna var inte att det var lagom smaklöst och ogenomtĂ€nkt. Det var bara uselt. Kan man inte mima ska man Ă€n mindre sjunga. Det som var kul 1991 kĂ€ndes bara tragiskt.
VID SIDAN AV Tintin-gate, hotet mot seriefiguren pĂ„ Kulturhusets barn- och ungdomsavdelning, kan Behrang Miri nu ocksĂ„ lĂ€gga en plats i Andra chansen pĂ„ meritlistan. Att hans Jalla dansa sawa var svĂ€ngig behövde man bara lĂ€sa titeln för att förstĂ„s. Men den var dessutom hyggligt bra, stulen förstĂ„s, men ocksĂ„ en ”svensk” Allez-refrĂ€ng som faktiskt funkade, kĂ€ndes bĂ„de uppriktig och internationell. Dessutom var koreografin en del av numret och inte nĂ„got som lagts ovanpĂ„, som för sĂ„ mĂ„nga andra deltagare.
TILL ANDRA CHANSEN tog sig ocksĂ„ Robin Stjernberg med en andraplats i Idol som tidigare merit. Nu ylade han sig igenom You sĂ„ det kĂ€ndes som att det blev över av wailande, men pojkidolframgĂ„ngen var tydligen inte bortglömd. Den sura femteplatsen gick den hĂ€r veckan till Therese Fredenwall vars lĂ„t nĂ€rmast inte fanns i sammanhanget. I jĂ€mförelse med Röjar-Ralfs framfart var hennes akustiska gitarrefrĂ€ng som snabbt bortblĂ„st nysnö. Snygg lĂ„t. Men fel sammanhang. 

DET VAR DEN bredbenta rockens kvĂ€ll. Men det var heller inte sĂ„ mycket till motstĂ„nd. Favoriten Ulrik Munther tog den vĂ€ntade finalplatsen, det samma gjorde lĂ„tskrivaren Peter Boström frĂ„n BĂ„lsta som ocksĂ„ skrev Loreens fjolĂ„rsvinnare.Tell the world I’m here var den allra sista lĂ„ten i Ă„rets startfĂ€lt. Det var den första som lĂ€t som en vinnare.Men det krĂ€vs ocksĂ„ en röst att klara en pampig arenarockskorsning av U2 och Coldplay. Det hade Ulrik Munther – nĂ€stan. Han gjorde den klart bĂ€ttre andra gĂ„ngen och kan förhoppningsvis vĂ€xa in i den ytterligare till finalen, en kvĂ€ll som sĂ€kert kan bli riktigt kul just för honom.

MED BRINNANDE piano och hela tĂ€vlingens hĂ„rdaste utseende brĂ€nde Ralf Gyllenhammar ned motstĂ„ndet med sin Bed of fire. TĂ€mligen givet att ett överdĂ„ligt pyromannummer till ett rockbidrag skulle ta sig vidare. Genren brukar som bekant numera nĂ„ framgĂ„ng i sammanhanget och det var ocksĂ„ helt i sin ordning. Lördagspubliken blev utrustad med synnerligen god smak nĂ€r Lucia Piñeras Adele-plagiat Must be love och Sylvia Vrethammars bossamossa fick lĂ€mna tĂ€vlingen direkt i första omgĂ„ngen. Ännu bĂ€ttre trĂ€ffade man med mobilröstningen nĂ€r Army of Lovers comeback-tankar slĂ€cktes med nĂ„gra utebliva sms. Problemet med Alexander Bards idĂ© om ett Sean Banan-nummer för vuxna var inte att det var lagom smaklöst och ogenomtĂ€nkt. Det var bara uselt. Kan man inte mima ska man Ă€n mindre sjunga. Det som var kul 1991 kĂ€ndes bara tragiskt.

VID SIDAN AV Tintin-gate, hotet mot seriefiguren pĂ„ Kulturhusets barn- och ungdomsavdelning, kan Behrang Miri nu ocksĂ„ lĂ€gga en plats i Andra chansen pĂ„ meritlistan. Att hans Jalla dansa sawa var svĂ€ngig behövde man bara lĂ€sa titeln för att förstĂ„s. Men den var dessutom hyggligt bra, stulen förstĂ„s, men ocksĂ„ en ”svensk” Allez-refrĂ€ng som faktiskt funkade, kĂ€ndes bĂ„de uppriktig och internationell. Dessutom var koreografin en del av numret och inte nĂ„got som lagts ovanpĂ„, som för sĂ„ mĂ„nga andra deltagare.

TILL ANDRA CHANSEN tog sig ocksĂ„ Robin Stjernberg med en andraplats i Idol som tidigare merit. Nu ylade han sig igenom You sĂ„ det kĂ€ndes som att det blev över av wailande, men pojkidolframgĂ„ngen var tydligen inte bortglömd.Den sura femteplatsen gick den hĂ€r veckan till Therese Fredenwall vars lĂ„t nĂ€rmast inte fanns i sammanhanget. I jĂ€mförelse med Röjar-Ralfs framfart var hennes akustiska gitarrefrĂ€ng som snabbt bortblĂ„st nysnö. Snygg lĂ„t. Men fel sammanhang. 

LĂ€s mer om