Bengt Bylund: Den störste profilen någonsin

KRÖNIKa. Motorlandskapet Uppland har sorg. På onsdagen nåddes vi av beskedet att rallylegenden Ove "Påven" Andersson, Upplands störste motorprofil någonsin, omkommit i en krasch i ett uppvisningsrally i Sydafrika.

Bengt Bylund

Bengt Bylund

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2008-06-11 22:29
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Han dog vid ratten i ett veteranrally som skulle ge pr åt rallysporten i sitt nya hemland, där han på ålderns höst börjat ett nytt liv.
Dannemorasonen Ove Andersson har haft en fantastisk karriär inom motorsport med hela världen som arbetsfält. Han var stor, en av de största. Först som rallyförare i absolut världsklass och sedan, när ratten lagts på hyllan, gick karriären vidare som högste chef för framgångsrika japanska team Toyota med otaliga rallysegrar. Som kronan på verket blev Ove mannen som utsågs av japanerna att starta Toyotas miljardsatsning i Formel 1.

Ove Andersson blev "Påven" med hela rallyvärlden när han på 70-talet vann det klassiska Monte Carlorallyt med blott två sekunders marginal. "Påven" Andersson skrev rallyhistoria genom att som förste svensk vinna omöjligt svåra Safarirallyt. Bland hans många segrar märks också Akropolisrallyt i Grekland.
Ove Andersson erhöll också UNT-guldet som Upplands främste idrottsman 1972.
Som reporter på UNT-sporten träffade jag "Påven" Andersson vid åtskilliga tillfällen. Jag fascinerades av vilken låg profil han höll och av hur ovanligt lättsam han var. Och hjälpsam. Där fanns ingen världsstjärnas tuffa attityd, i stället en stillsam, lite tillbakadragen men envis man med stort tålamod, en framtoning som säkert passade japanerna perfekt när de satsade stort på rally-VM och Formel 1.

Ove lyckades eröva mängder av VM-titlar som teamchef för Toyota och världens toppförare stod i kö för att köra för honom.
Bondsonen från Uppland var frälst på rally, men absolut ingen rikemansson. Jag minns att Ove tog värvning som FN-soldat för att finansiera reservdelar till sin rallybil för att hänga med de bästa. Sedan slog han dem alla och rallyvärlden låg öppen.
Ove Andersson var också otroligt hjälpsam mot sina vänner, något som hans rallykompisar i Uppland fått erfara med fina inbjudningar också sedan han blev högste boss för Toyotas rallyteam och senare för F 1-stallet.

Motorvärlden sörjer. Det känns både bittert och meningslöst att den person som suttit i en rallybil och tränat och tävlat hundratusentals mil omkommer i ett uppvisningsrally i en gammal PV 444 just när det nya livet efter 70 börjat i en ny spännande världsdel.

BENGT BYLYND
Tidigare medarbetare på UNT-sporten
Läs mer om