Dråpslag för Mats Thorszelius
MOTOR. När det äntligen blev dags för en SM-deltävling kom dråpslaget för Mats Thorszelius. Etanoldrift tillåts inte i Sydsvenska rallyt och ett tag hade teamet planer på att helt enkelt åka hem.
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som så många grupp N-åkare i Sverige kör Mats Thorszelius på etanol i stället för bensin. I vanliga SM-deltävlingar är det inte några problem med etanol, snarare tvärtom.
Etanoldrift hyllas av alla miljövänner.
Men i Sydsvenska rallyt är det tvärtopp för etanol - åtminstone för alla bilar i grupp N-klassen.
Sydsvenska rallyt ingår i Europamästerskapet, och där tillåter man inte etanol som bränsle. I Sydrallyt däremot, som är en nationell tävling, tillåts etanol.
- Jag och många andra hade inte någon koll på det förrän sent på eftermiddagen (torsdag). Just nu vet jag inte hur vi ska göra, om vi ska starta eller åka hem, sade Mats till UNT sent i går eftermiddag.
Men så kom beskedet: Etanolbilarna i grupp N får i stället köra i Sydrallyt som avgörs parallellt med Sydsvenska. Det innebär dock att Thorszelius får starta längre bak i fältet.
- Vi får starta före grupp A-bilarna med Wicksell och de andra, säger Mats, som har startnummer sex eftersom han bröt i SM-deltävlingen i Vännäs. Han slipper alltså "spåra."
Team Thorszelius Mitsubishi är optimerad för etanoldrift och att ställa om till bensindrift med bibehållen effekt är inte att tänka på. Däremot finns det ett enklare program för bensindrift, men det påverkar motoreffekten avsevärt.
- I det här sammanhanget är det mycket stor skillnad. Vi var ute och testade med bensin, och visst, det fungerade, men jag skulle tro att vi tappar 15-20 hästkrafter och det är ganska mycket.
Flera av de svenska grupp N-åkarna kör på etanol, som t ex SM-ledande Oscar Svedlund. Däremot är Patrik Flodins bil optimerad för bensindrift eftersom han kör mest internationellt. Även Jimmy Joge i sin Peugeot S2000 kör på bensin.
Ett par finländare och den duktige polacken Tomasz Kuchar åker också på bensin.
Sydsvenska rallyt (och Sydrallyt) startar i dag, fredag, med sju sträckor och avslutas i morgon. Tävlingscentrum ligger i Ljungby.
För Dick Wicksell, som kör i stora grupp A och också tävlar i Sydrallyt, är bränslet inga problem. Han har i stället annat att bry sig om.
- Jag har nog aldrig kört så få mil när vi kommit fram till sommartävlingarna. Det blev två tävlingar i vintras och på grus blev det en mil i Eskilstuna, säger Wicksell.
Det var i Eskilstuna för tre veckor sedan som motorn rasade i Imprezan. Nu har teamet fått ordning på grejerna, men några tävlingsmil har det inte blivit.
- Vi har knappt hunnit sätta i motorn, säger Dicken.
Mats Jonsson är den stora favoriten i grupp A. Han har övergivit den nya Ford Focusen och gått tillbaka till den beprövade Escorten som varit med i många år.
- Vi brukar kunna köra jämnt med Jonsson. Vi får väl se hur det går i början av tävlingen. Vägarna är i alla fall kanonfina och oerhört snabba, säger Dick Wicksell.
SM-ställning, stora grupp A
Thomas Rådström, Vännäs 15
Mats Jonsson, Forshaga 12
Dick Wicksell, Uppsala, 10
SM-ställning, grupp N
Oscar Svedlund, Karlstad 15
Tommy Vestlund, Borlänge 12
Bengt Abrahamsson, Kullinge 10
Thomas Rådström, Vännäs 15
Mats Jonsson, Forshaga 12
Dick Wicksell, Uppsala, 10
SM-ställning, grupp N
Oscar Svedlund, Karlstad 15
Tommy Vestlund, Borlänge 12
Bengt Abrahamsson, Kullinge 10