VĂ€nder vinden med Alx Danielsson?

Det blÄste till i min gardin nÀr jag vaknade i gÄr. Kanske var det bara Towcester-vinden som spelade mig ett spratt, men nÄgot sÀger mig att det var en finlÀndsk pust frÄn öst, typ en "nu-tror-de-dÀr-svenskarna-att-de-ska-nÄ-F1-igen-suck".Om det nu var en sÄdan kan jag förstÄ dem.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2007-05-19 13:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Sedan Stefan "Lövis" Johansson lade av efter sitt 79:e VM-lopp 1991 har bara fyra svenskar testkört i F1, dÀr Alx Danielsson nu Àr den fjÀrde.
Sedan 2000 har fem finlÀndare kört som ordinarie förare i F1 och hur mÄnga som testkört finns det inte ens siffror pÄ. SÄ stora skillnader Àr det mellan tvÄ sÄ nÀstan lika lÀnder.
Björn Wirdheim kom sÄ nÀra som till tjÀnsten som testförare i Jaguarstallet, men annars har det varit mycket snack, stora förhoppningar och avsaknad av bÄde pengar och tur som stoppat svenskarna.

Man brukar förklara de uteblivna framgÄngarna i F1 med att Sverige Àr sÄ litet, men Finland Àr faktiskt mindre och de har toppförare i bÄde rally och formel 1.
Vad Àr dÄ grejen?
En del sÀger att den svenska motorsportstraditionen tog en annan vÀg efter Ronnie Pettersson krasch pÄ Monza 1978. NÀr Pettersson dog sÄ dog motorsportintresset med honom. Finland har aldrig rÄkat ut för en sÄdan olycka och nÀr deras motsvarighet till Ronnie Pettersson, Kekke Rosberg, lade av kunde han tillsammans med det finska bilsportsförbundet starta upp ett program dÀr vÀlbetalda stortstjÀrnor skulle hjÀlpa fram nÀsta generations förare. Rosberg hjÀlpte fram HÀkkinen, HÀkkinen hjÀlpte RÀikkönen och sÄ vidare.

DÀrför kan Alx Danielsson blir den sÄ viktige svensken i F1. Han har redan visat i sitt eget stall Danielsson Motorsport och Young Gun Programme att han mÄnar om unga talanger och en sÄdan som Alx i F1 vore drömmen för svensk motorsport.
Men vÀgen dit Àr förstÄs lÄng och vad F1-testet med Renault kommer att leda till vet ingen.
Alx Danielsson gjorde vad som begÀrdes av honom, och pÄ sÄ sÀtt var det ett utmÀrkt test. Renaults testansvarige Collin Hale myste, presschefen Bradley Lord log och Alx manager Rick Gorne var lyrisk.
Men testet med Renault var trots allt ett pris för segern i World Series 2006 och det finns en del som talar för att det stannar dÀr. I en bransch som omsÀtter 20 miljarder om Äret rÀcker det inte alltid med talang för att fÄ en ordinarie förarplats. Det handlar mycket om pengar och maktspel i vÀrldens största motorcirkus.

LÀgg dÀrtill att konkurrensen har blivit alltmer mördande. I Är gör reglerna att antalet testförare Àr fÀrre Àn tidigare och de fÄr nÀstan aldrig chansen under en tÀvlingshelg, nÄgot som till nÀsta sÀsong Àr pÄ vÀg bort.
Men Alx Danielsson kan inte ha försÀmrat sina chanser i alla fall. 26-Äringen frÄn Uppsala har nu vunnit World Series, han vinner tÀvlingar Euroseries 3000 och nu har han ocksÄ gjort ett mycket lyckat F1-test.
Till sist: Redan i dag tÀvlingskör Alx Danielsson igen. Med sitt eget stall Danielsson Motorsport i Porsche Carrera Cup pÄ Mantorp. Tala om skilda vÀrldar.
LĂ€s mer om