Nöje Trots tre fällningar hos Reklamombudsmannen (RO) så väljer influeraren Bianca Ingrosso att inte ändra marknadsföringen för sminkmärket Caia Cosmetics, skriver SVT.

Fällningarna gäller två bilder och en reklamfilm, bland annat syns en kvinna slicka på en godisklubba och i en annan scen dricker en annan modell mjölk som rinner ner över bröstet.

"Reklam som framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädsel, pose och miljö, på ett sätt som kan anses nedvärderande är objektifierande och anses könsdiskriminerande enligt praxis", skrev RO i sitt utlåtande.

Ingrossos bolag har i ett yttrande sagt att fällningen begränsar kvinnors rätt att uttrycka sig och att det "sänder fel signaler till unga kvinnor".

Det är ovanligt att företag som fälls inte rättar sig efter bedömningen, enligt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig

De allra flesta aktörer på marknaden tycker att det är viktigt med den självreglering som RO utgör. De vill ta ett etiskt ansvar för sin reklam eftersom trovärdigheten hos konsumenterna har betydelse, säger hon till SVT.