– Jag avslutade mina studier till dirigent i våras och under mina studieår har jag fått flera stipendier. Med en operafestival känner jag att jag kan "betala tillbaka" lite. Och Österbybruks herrgård har jag faktiskt släktband till. Per Adolf Tamm var min farfars farfars farfar, säger Niklas Tamm, konstnärlig ledare för denna helt nya festival.

Medarrangörer är Stiftelsen Österbybruks herrgård och Vänföreningen Österbybruks herrgård.

Det allra första festivalprogrammet är nästan klart. I början av juli ska det bli en romanskonsert, med musik från mitten av 1800-talet, ett par operaföreställningar av Christoph Willibald Glucks opera "Orfeus och Eurydike" och en musikdramatisk föreställning för barn. Tanken är att de medverkande sångarna och musikerna ska vara de samma i alla evenemangen.

Artikelbild

| Monika Kinsella vill skapa ett kulturcentrum av Österbybruk med konstutställning och musik nästa sommar.

De är alla unga och i början av sina karriärer. I rollen som Orfeus sjunger Mårten Wåhlström och som Eurydike ser vi Amanda Liljefors. Även hon har familjekopplingar till platsen då hennes farbror, konstnären Bruno Liljefors, hyrde Österbybruks herrgård 1917 – 1932. Hans ateljé finns fortfarande kvar i parken..

– Jag var tidigare inte insatt i brukets historia, men i somras gick jag med i en visning och det var Marianne Sparman från vänföreningen som var guide, säger Niklas Tamm.

Han fascinerades av berättelserna om hans anfader, "Gammeltammen", var en kulturmecenat av stora mått. Han ägde konst av sin tids stora, som Alexander Roslins "Damen med slöjan" som numera hänger på Nationalmuseum. Den världsberömda sångerskan Jenny Lind besökte bruket under hans beskydd. Gammeltammen köpte en flygel för att hon skulle ackompanjeras på det om hon sjöng på någon av hans tillställningar. Instrumentet finns fortfarande kvar och ska användas under festivalen.

– Romanskonserten som inleder sommarens festival ska vi hålla i salongen och den är tillägnad Gammeltammen och Jenny Lind. Musiken blir i deras anda, den är från mitten av 1800-talet, säger Niklas Tamm.

Artikelbild

| Per Adolf "Gammeltammen" Tamm var bruksdisponent och konstmecenat på 1800-talet på Österbybruk.

Niklas Tamm besåg också Gamla vallonsmedjan där allt var uppställt för sommarens föreställningar av "Jernets fångar". Det blev starten för samarbetet mellan honom och Österby teater. Bland annat kommer operafestivalen att få låna gradänger med publikplatser och scenteknik för ljus och ljud av teaterföreningen.

– Vallonsmedjan har en naturligt underjordisk miljö som jag tänker ska passa bra för "Orfeus och Eurydike". Det är också fin akustik där, så det blir spelplatsen för två operaföreställningar i sommar. Men den framtida spelplatsen blir nog Ånghammaren, säger Niklas Tamm.

Artikelbild

| Niklas Tamm är en nyutexaminerad dirigent som satsar på en ny operafestival på Österbybruk till sommaren 2019.

Det är ännu inte klart vad det blir för de yngsta, men någon form av musikdramatisk saga ska ges.

– Att ge något för barnen tycker jag är självklart, en bra och gratis kulturupplevelse för dem med samma sångare och musiker som är med i festivalens andra delar, säger Niklas Tamm.

Den finansieras med bidrag från Östhammars kommun och från en stiftelse, bland annat.

– Det är ekonomiskt tufft att starta en operafestival men denna sommar blir garanterat av. Sedan är tanken att festivalen ska återkomma årligen och expandera i lagom takt, säger Niklas Tamm.

– I sommar ska vi också ha en utställning med japanska konstnärer mellan 15 juni och 25 augusti i Ånghammaren. Vi arbetar hårt för att göra om Österbybruk till kulturell arena, säger Monica Kinsella, verksamhetschef för stiftelsen Österbybruks herrgård.

Operafestivalen äger rum 2 – 6 juli 2019.