Det är på Färgfabriken i Stockholm som konstnären Andreas Gedin sätter nytt ljus på Kåbovillan Villa Göth, uppförd 1950 och som gett upphov till det internationella arkitekturbegreppet nybrutalism. I utställningen "En brutal vridning kring en axel" tar han, utifrån villan, ett grepp om svensk samtidshistoria och folkhemsbegreppet.

– Idén kom till mig när jag stötte på namnet Lennart Holm, arkitekt och stadsplanerare samt del av den socialdemokratiska elitens informella inre krets, berättar Andreas Gedin.

Det var Lennart Holm som tillsammans med kollegan Bengt Edman ritade villan till den förstnämndes morbror Elis Göth, dåvarande chef för läkemedelsföretaget Pharmacia, och tanken var att återuppväcka en slags ursprunglig funktionalism som den tolkats av arkitekter likt Le Corbusier.

Artikelbild

| Modell av Villa Göth från utställningen "En brutal vridning kring en axel".

– Här finns en rörelse framåt och bakåt som är intressant, med tanke på det svenska samhällsbygget. Både Elis Göth och Lennart Holm kom från ett övre samhällsskikt, och lierade sig på samma gång med arbetarrörelsen på ett sätt typiskt för Sverige vid denna tidpunkt, säger Andreas Gedin och fortsätter:

– Och Villa Göth representerar i sig allt detta.

I utställningen ingår bland annat en roterande modell av huset samt en bildserie där en diaprojektor visar närbilder av huset, detta som en parallell till dåtidens bildningsideal enligt Andreas Gedin.

– Jag tycker verkligen om Villa Göth, allt är så omsorgsfullt gjort. Sedan är huset också mindre än vad man kan tro, med en stark egnahemskänsla, och där till och med en välbärgad Pharmacia-chef kunde tänka sig bo i den tidens anda.

Artikelbild

| Detalj av Villa Göth ur en serie bilder, som i utställningen projiceras i en roterande diaprojektor.

För två år sedan gjorde sig Andreas Gedin känd för verket "Återköp", där han köpte en skjorta hos en välkänd klädkedja, för att därefter smuggla in den i butiken nio gånger till och betala för den igen lika många gånger.

– Det handlade inte enbart om att betala det verkliga priset, utan ett utforskande av vad som händer då man betalar för mycket för en vara. "Återköp" tog upp rörelser i ekonomin, på samma sätt tar den nya utställningen upp rörelser på sitt sätt.

Artikelbild

| Konstnären Andreas Gedin fastande för Villa Göth efter att ha läst om Lennart Holm, en av husets upphovsmän.

Vad tänker då Andreas Gedin själv om den av många föraktade nybrutalismen?

– Jag har ingen bestämt åsikt kring att en epok skulle vara bättre än någon annan. Sedan vänjer man sig ofta efter hand vid en viss slags arkitektur – se bara på de tidigare bespottade Hötorgsskraporna, som i dag ses som riktigt häftiga.

"En brutal vridning kring en axel" pågår 4 februari till 6 mars.