20 ungdomar i åldrarna runt 18 år har plockats ut till The Greenhouse project i Uppsala efter en audition. Ungdomarna har antingen precis gått ut eller ska börja sista året på Kungliga svenska balettskolan i Stockholm. Med en examen därifrån anses de ha basen för en yrkesutbildning till dansare. Men att bli yrkesdansare är en längre process.

De unga männen i ena rummet håller för stunden på med höga hopp, ledda av Jonas Kåge, medan de unga kvinnorna i det andra, likafullt spegelförsedda dansrummet, håller på med tåspetsteknik under Deborah Dobson Kåges ledning.

Dessa lärare har arbetat som professionella dansare världen över. Men numera bor de i Sverige. The Greenhouse Project som i dagarna förverkligas i Uppsala är det Uppsaladansarna Marie och Joseph Sturdy som står bakom. Projektet stöds också av bland andra Framtidens kultur.

Artikelbild

| Hanna Ohlsson

Joseph Sturdy och Marie Sturdy under flera somrar ordnat danskurser för hobbydansande Uppsalaungdomar med dansproffs som pedagoger. The Greenhouse Project som är riktat till unga yrkesdansare startade de i mindre skala förra sommaren. Årets variant är utökad såväl i tid som med en avslutande dansföreställning för publik på Riddarfjärdsskolan i augusti.
– Med det här projektet vill vi fylla det hål som kan uppstå efter avslutad yrkesutbildning till dansare och innan de unga dansarna får jobb. Vi försöker bygga upp vad som liknar en yrkesdansares vardag för eleverna, berättar Marie Sturdy.
– Här får dansarna till exempel prova på dramatiska uttryck för dansroller som man normalt sett inte får förrän en bit längre fram i karriären, säger Joseph Sturdy.

Fokus i undervisningen ligger på klassisk balett, men dessa pedagoger månar också om att skapa bredd i kunnandet hos sina elever. Förra veckan hade eleverna också undervisning av Julian Moss, en brittisk modern dansare som numera bor i Göteborg.
– Det var häftigt det också. Här är bra, det känns som en förövning till att vara med i ett professionellt kompani, säger Pascal Duclos, som har ett år kvar som elev vid Kungliga Balettskolan.

Celia Berndtzén har varit färdigutbildad under ett år och arbetat som dansare bland annat i Österrike, men tycker ändå att projektet är bra för henne.
– I synnerhet att jobba fram mot den avslutande föreställningen. Det är så bra att skaffa sig scenvana inför publik, säger hon och mumsar på lunchsallad.

De fyra pedagogerna hoppas nu på att man ska kunna skapa ett kompani med unga dansare från detta projekt. Struktur för hur gruppen skulle kunna arbeta finns. Pengar saknas.

Både Marie Sturdy och Jonas Kåge har varit med i den expertgrupp som arbetat med Yrkesdansarutredningen. Den ligger till grund för regeringsbeslutet för ett par dagar sedan om att göra om yrkesdansarutbildningen och ha hårdare inträdeskrav.
– När det gäller sport tar man fram de mest lämpade som får elitträning. Det bör vara lika inom danskonsten, säger Jonas Kåge.
– En gedigen yrkesutbildning avpassad för de som har begåvning för dans skapar positiva ringar på vattnet. Här på The Greenhouse Project försöker vi skapa en arbetsmiljö i danssalen där unga dansare känner trygghet stor nog att våga gå fel för så småningom hitta rätt väg att arbeta med sin dansteknik, säger Marie Sturdy.