Diktsamlingar, romaner, faktaböcker och biografier ligger också på lut hos en stor del av svenska folket. Allt enligt marknadsundersökaren Cints utfrågning av 1 130 personer.
Vara hur det vill med statistiska undersökningars relevans som verklighetsbilder – många människor skriver och många ger verkligen ut sina egna böcker med hjälp av olika bok-på-beställningsförlag. Det är bara att ge sig ut på nätet och läsa förlagssajter, skrivarforum och nätbokhandlarnas kataloger så får man det bekräftat.
Men vad är det för böcker som ges ut? Geniala manus som de stora förlagen har missat?  Behjärtansvärda familjeprojekt i små upplagor? Författarwannabens bokdröm förverkligad?

Såvitt UNT Kultur kan utläsa av en mängd insända egenutgivna böcker – allt detta, från litterärt sett generande dåliga skrifter till böcker, som gott kunde vara utgivna av vilket stort förlag som helst.
Print on demand, böcker på beställning, handlar ofta om enkla standardutföranden av böcker, som sällan hör till de stora författarskapen, menar dock Uppsalaförfattaren och förläggaren Magnus Ringgren, vars förlag Edition Edda för tillfället är vilande.
– Boken utvidgar sitt revir, det är tydligt. Jag tror de flesta egenutgivna böckerna är till för att stärka författarens ego. Det handlar sällan om stora författarskap. Ett undantag var på sin tid Erik Lindegren, vars Mannen utan väg nobbades av förlagen eftersom den var så avvikande. Lindegren gav ut den själv, men tre år senare kom den på Bonniers. När tiden hade kommit ifatt, säger Magnus Ringgren.

En ny aktör har kommit in på marknaden: europeiska Books on Demand, BOD, med säte i Hamburg.
Förlaget erbjuder allt från möjlighet för författaren att göra allting själv, såväl skriva som formge och framställa tryckfärdigt original för så gott som valfria bokformat, till hjälp med diverse olika utgivningstjänster som till exempel formgivning. Förlaget har enligt uppgift 200 000 titlar på sina servrar i skrivande stund.

Men även svenska varianter av books on demand, som Vulkan och Hemlighuset, erbjuder i dag lektörshjälp, formgivning och ett visst mått av variation i format.
Det är inte bara nybörjare i bokbranschen, debutanter som refuserats av de etablerade förlagen eller aldrig ens försökt få sina böcker utgivna där, som bestämmer sig för att själva ge ut sina böcker. Också etablerade författare gör det emellanåt, även om de vanligen ges ut av såväl förlagsjättar som Bonniers som små specialiserade förlag.

För den, som är med i Svenska Författarförbundet, finns förlaget Podium.
Lotta Lotass, ledamot av Svenska Akademien, har just givit ut romanen Sparta i 300 exemplar på eget förlag. Hennes motivering är att det i alla fall bara är 300 personer som köper en roman av henne. På det här sättet har hon full kontroll över sin produkt.
Upplagan är numrerad. Och eftersom hon är etablerad författare och akademiledamot, blir boken förmodligen kultbok, så gott som omöjlig att få tag på. Den blir en draghjälp för andra som har tankarna på exklusiv bokutgivning, där boken inte bara är bok utan också föremål i bemärkelsen konstverk.
Lars Rambe är en annan författare som haft nytta av egenutgivning.
– För mig var egenutgivningen biljetten in till bokbranschen och början på min författarkarriär. Jag har lärt mig mycket som jag har haft nytta av och jag har funnit ett sammanhang som jag trivs mycket bra i. Nu är jag ju ingen renlärig egenutgivare i det att jag aldrig har haft något emot att bli utgiven av någon annan, men däremot har jag lärt mig vad ett förlagserbjudande faktiskt innebär på detaljnivå. Jag mår också bättre när jag får vara med och driva processen framåt själv, även om jag alltid tar så mycket hjälp jag bara kan få, berättar han.
– Jag tror att det är bra att skilja på det kära barn som är ens skrivna manus och den produkt som är boken, som det finns ekonomiska skäl att investera i. Om man ska kunna utmana de etablerade förlagen som författare, måste man ha kunskap. Detta gäller oavsett om man är antagen av dem eller tänker konkurrera med dem. Egenutgivning är den perfekta skolan och det har aldrig varit enklare än det är nu, säger Lars Rambe, deckarförfattare med Uppsala-och Strängnäsförflutet.
Han startade det egna förlaget Kura Skymning 2007 och gav ut debutboken Spåren på bryggan där. Den är översatt till flera språk, bland annat tyska och italienska. Hans andra deckare, Skuggans spel, kom på förlaget Kalla Kulor i höst.
Lars Rambe skriver på sin tredje deckare, men kommer inom kort också ut med en handbok i egenutgivning.