Även om festivalens spelplats är Sverige arrangeras hållbarhetssamtalen, med politiker, makthavare och konstnärer, på andra platser runt Östersjön, exempelvis Hanaholmen i Helsingfors och Arvo Pärt center i Tallin. Därifrån strömmas de till konsertpubliken i Stockholm.

Vi knyter ihop Östersjöländerna på ett nytt sätt, det kommer att sitta folk i exempelvis Köpenhamn, Riga och Vilnius och titta på konserterna som sedan strömmas härifrån. Det blir en tvåvägskommunikation, säger Kajsa Hallhagen, festivalens producent.
Vi vill tillbaka till rötterna som handlar om hållbarhet, det var därför festivalen startades en gång i tiden. Esa-Pekka Salonen kunde inte låta sina barn bada i Östersjön på grund av algblomningen och undrade vad han kunde göra för miljön som musiker? Vi vill vara en plattform för samtal om Östersjöns känsliga miljö.

Hav och vatten

Flera av festivalens konserter har också hav och vatten som tema. Däribland Benjamin Brittens opera "Noaks ark" i ett sceniskt framförande med ungdomskörer, orkestrar och där även publiken ska få sjunga. På Orionteatern ges klimatoperan "NeoArctic" med musik av den brittiske technoproducenten Andy Stott och lettiska tonsättaren Krists Auzneiks.

Havets krafter är ett tema även i konserten "M/S Estonia in memoriam" med Radiokören under ledning av Tõny Kaljuste samt i ljudkonstnären Aurélie Ferrières nyskrivna verk "Musicomexp" vars ljud är inspelade under en djuphavsexpedition.

Esa-Pekka Salonen och Finlands nationalopera ger Wagners "Rhenguldet" konsertant bara några dagar efter premiären i Helsingfors. När festivalen några dagar senare avslutas med Bachs "Matteuspassionen" är Peter Mattei en av solisterna.

Pippi 75 år

Den nya säsongen på Berwaldhallen präglas av 40-årsjubileet som firas alldeles särskilt med en konsert i november med nyskriven musik av Molly Klein. Bland säsongens uruppföranden finns även en nyskriven trombonkonsert av Sven-David Sandström. Pippi Långstrump 75 år firas med nyskriven musik av Benjamin Staern.