Uppsala kommun har som uttalat mål att bli Sveriges bästa cykelstad. För närvarande ligger kommunen sjua om vi ska tro cykelfrämjandets årliga ranking, medan Lund är etta. Om Uppsala vill komma förbi så gör de dock klokt i att vända blickarna mot andra sidan av Öresund. Köpenhamn har flera gånger blivit utsedd till världens främsta cykelstad, och en av höjdpunkterna i Fredrik Gerttens nya film ”Bikes vs. Cars” är när vi får följa en småsur taxichaufför som ondgör sig över hur cykeln har tagit över Danmarks huvudstad.

Vi får veta att det finns 100 mil cykelbanor i Köpenhamn. Taxichauffören Ivan Naurholm säger att cyklisterna gör hans jobb mer stressigt, och det är lätt att förstå honom när vi får åka med i bilen och ser cyklar överallt. Det började med att cyklisterna fick ett finger, och sedan tog de hela handen, berättar han.

När vi får följa med i Ivan Naurholms taxibil känner jag igen mig, men från andra hållet. Jag brukar sitta på cykelsadeln, och i alla de städer där jag har cyklat mycket (Uppsala, Stockholm, Göteborg, Gävle och Umeå) har jag behövt väja för dörrar som öppnas, lastbilar som svänger tvärt, och sura chaufförer som tutar för att de tycker att man cyklar för sakta och hindrar deras framfart.

Artikelbild

| I Fredrik Gerttens film "Bikes vs. cars" skildras individens kamp mot en pengadriven jätte.

Som titeln antyder är det precis den här konflikten Fredrik Gertten skildrar. Han filmar i bland annat Köpenhamn, São Paulo, Los Angeles och Toronto – där förra borgmästaren Rob Ford deklarerade att kriget mot bilen måste upphöra och började ta bort alla cykelbanor. Gertten visar en cykelrörelse som växer sig allt starkare i antal, även om de saknar samma ekonomiska resurser som bilindustrin i kampen om gaturummet.

Fredrik Gertten har som utgångspunkt att vi måste lämna bilsamhället och oljeberoendet, och att det därför är nödvändigt att cykeln ska få ta mer plats på bekostnad av bilen. Och ”Bikes vs Cars” fungerar som en bra lägesbeskrivning över hur det ser ut i dag i olika städer runt om i världen. Dock saknas lite den dramaturgiska riktningen. I filmen ”Bananas” – och i uppföljaren ”Big Boys Gone Bananas” – hittade Fredrik Gertten en självklar antagonist i företaget Dole som det gick att bygga ett narrativ kring.

Nu är motståndaren mycket diffusare – det handlar om fordonsindustrin, konservativa politiker och en allmänhet som gillar att åka bil – och ”Bikes vs Cars” saknar en tydlig berättelse. Det hela blir lite som ett jättelikt nyhetsinslag om cykling, och just nu är det onekligen intressant, men det finns nog en risk att filmen kommer att kännas daterad redan innan snabbcykelleden till Stenhagen är klar 2016.