Sommarteater är lite som musikens sommarplågor: publiken vill ha något skavsårsfritt. Men ibland finns där också några udda, nyskrivna verk. Som Agneta Pleijels 1600-talsdrama "Efter mitt eget huvud" som har urpremiär på Stadra sommarscen mellan Nora och Hällefors 3 juli.

Kvinnoaspekten

Här porträtteras Agneta Horn som brukar kallas Sveriges första kvinnliga moderna författare och som var nära vän med Drottning Kristina. Kvinnoaspekten är också vad Agneta Pleijel har tagit fasta på i sitt manus som utgår från Horns självbiografi "Leverne".

"Lust och glädje"

"Efter mitt eget huvud" är Agneta Pleijels andra pjäs som hon har skrivit direkt för Stadra sommarscen.

Att spela pjäser om historiska personer med lokalanknytning är överlag populärt. Till den kategorin hör också Lennart Lidströms "Vildhussen" som från 19 juni har nypremiär i Ragundadalen, Jämtland, och handlar om Magnus Huss som 1796 lär ha tömt en sjö, tystat en fors och ödelagt en hel dalgång.

Pippi och Pan

En hel del barnpjäser finns också på repertoaren. Inte minst på Parkteatern i Stockholm där stans inomhusscener välförtjänt får chansen att lufta vadmalen ur kostymerna och spela i det gröna.

Några smultron är Dockteatern Tittuts "Petras Prick" och Mittiprickteaterns "Snödrottningen". I övriga landet kan barnen exempelvis se "Pippi Långstrump på de sju haven" som spelas på Knäppingsborg i Norrköping och "Peter Pan - Wendys resa" på Marinmuseet i Karlskrona.

Årets mesta överraskning står annars Olof "Klungan" Wretling för som på Ransäters herrgård i Värmland regisserar sommarteaterklassikern "Värmlänningarna" med Erik A Petschlers stumfilm från 1921 som inspirationskälla.

Att klassiska pjäser och lustspel dominerar den svenska sommarrepertoaren tror komikern Robert Gustafsson, aktuell i "Charmörer på vift" på egna sommarscenen Krusenstiernska gården i Kalmar, beror på att den är lite som fotboll.