Tv-serien Chernobyl i fem avsnitt har väckt mycket uppmärksamhet under våren. Både kritiker och tittare har hyllat den starka skildringen av kärnkraftskatastrofen i Tjernobyl i dåvarande Sovjetunionen 1986.

Jan Jansson kopplades in redan för två år sedan när den kreativa processen satte i gång på allvar. Tillsammans med bland andra seriens regissör, Johan Renck, och chefsfotografen Jakob Ihre, bägge svenskar, lades en strategi upp för hur drönare skulle kunna användas.

– Det mesta av inspelningarna gjordes förra sommaren i Vilnius i Litauen. Där hade enorma kulisser byggts upp för att efterlikna miljön i Tjernobyl. Vi var totalt sex drönarförare som tog bilder från luften, berättar Jan Jansson.

Artikelbild

| Jan Jansson förbereder sig för ett drönaruppdrag under inspelningen av i Litauen.

Han själv och kollegan Christian Pellving, till vardags kommunikatör och videoproducent på Uppsala kommun, var de mest anlitade. De två ansvarade bland annat för alla filmsekvenser som användes vid de helikopterflygningar i 3D som kan ses i serien.

Men drönare är inte bara användbara 100 meter upp i luften, de kan också utnyttjas nära marken och skådespelarna, betonar Jan Jansson. Det var en av de idéer som han fick gehör för hos Johan Renck & co.

– En liten drönare kan faktiskt användas som en fast kamera eller åkvagn. Om man ska ta bilder en liten bit ovanifrån är det lättare att filma med drönare än att använda kran eller bära kamerorna ett par våningar upp i en byggnad till exempel.

Med liten drönare menar Jan Jansson en enhet på fyra kilo och som mäter cirka 60 x 70 centimeter.

Artikelbild

| Drönarfilmning för tv- och filmproduktioner har blivit nischen för Jan Jansson, tidigare UNT-medarbetare.

– Vi använde även en drönare på 20 kilo vid något enstaka tillfälle, men den är bullrigare och mer otymplig. Ofta är en mindre drönare att föredra. Med en sådan blir jobbet effektivare. Producenterna vill ju ha valuta för pengarna och snabbt få bra bilder även om det blåser och regnar.

Några missöden inträffade dessbättre inte under inspelningarna, men vid flera scener krävdes totalt fokus av drönarförarna för att undvika olyckor. Det hände också några gånger att Jan Jansson, Christian Pellving och de andra drönarförarna fick säga nej till Johan Renck och Jakob Ihre av säkerhetsskäl

Artikelbild

| Christian Pellving och Jan Jansson samarbetade en hel del under inspelningarna i Vilnius.

– När man kör någon meter från en skådespelare så gäller det att vara försiktig. Då står jag på armlängds avstånd från drönaren så att jag snabbt kan agera om något går fel.

Jan Jansson har mångårig erfarenhet från tv- och filmproduktioner och kategoriserar inspelningen av Chernobyl som sitt hittills svåraste och märkligaste uppdrag.

Artikelbild

– Ofta råder en mysig och kamratlig stämning, men hela Chernobylprojektet var tyngt av ett allvar som jag inte känt tidigare. Det kan förstås bero på ämnet och att kraven var så höga på bland annat mig och mina kolleger. Jag minns faktiskt den här perioden som ren och skär ångest från början till slut. Men huvudsaken är att slutresultatet blev bra. Johan Renck och de andra i teamet har gjort ett fantastiskt jobb. De har lyft fram alla de okända hjältar som gjorde stora insatser.

Jan Jansson jobbade några år runt 2010 på UNT som tekniskt ansvarig på den nu nedlagda tv-kanalen 24UNT. Det var också han som försåg extratidningen UNT Bostad med drönarbilder från bostadsområden i Uppsala. Men sedan flera år satsar han helt på egna företaget Svensk Film Effekt. Nio av tio uppdrag rör drönarfotografering, ofta för tv- eller filmproduktioner. Till de senaste uppdragen hör ”Quick”, den kommande långfilmen om Thomas Quick-fallet med bland andra David Dencik, Jonas Karlsson och Alba August i rollerna.