"Hög tid att konsten abdikerar från slottet"

Förslaget att låta Konstmuseet vara kvar på Slottet har en uppenbar avsikt, att stärka ett befintligt turiststråk. Men slottet är lika ointagligt nu som när det byggdes för drygt 450 år sedan, skriver konstnären Hans Lindström.

Slottet byggdes för att vara svårintagligt och det är det än i dag, skriver Hans Lindström i ett debattinlägg.

Slottet byggdes för att vara svårintagligt och det är det än i dag, skriver Hans Lindström i ett debattinlägg.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Konst2020-02-11 15:57

Kulturdebatt

Tidigare inlägg publicerade 5 och 9 februari.

Trots att många, många kloka och initierade personer, med många fina titlar dessutom, verkar ha deltagit i den fördjupade utredningen om ett konstmuseums framtida placering, så förefaller slutsatsen vara att det viktigaste är att få upp folket till slottet –  ett riktigt sisyfosarbete... 

Det verkar dessutom finnas en uppenbar avsikt att förslaget med den nuvarande placeringar är avsedd att stärka det befintliga turiststråket med Domkyrkan och kringliggande kvarter – bara man tar sig upp för backen...  Det finns en slags naivitet att tro att slottet i sig själv har en dragningskraft och att det bara handlar om lite ombyggnationer, lite bättre öppettider lite handikappfrågor och att ta sig upp via nya gångvägar med utsiktsplatser (!). 

Och vad har motionärer, som kan utnyttja höjdskillnaderna för att få bättre effekt på sin träning, med ökade besökssiffror att göra, förutom att det kan vara trevligt att motionera i en kultiverad miljö...

Nej, ökade besökssiffror får man nog enklast genom att producera fler angelägna och intressant utställningar som berör, som manar till eftertanke, som inspirerar eller som kanske bara gläder. Och att slottet syns från hela Uppsala hjälper föga konsten.

Ett slott som byggdes för drygt 450 år sedan i avsikt att vara svårintagligt och att sedan konsten hamnade här 1995 måste redan då varit en gåta...? Hur tänkte man, såg man inte problemet redan då?  Varför skulle konsten finnas inrymd  bakom tunga portar i en Vasaborg högst upp på Kasåsen?  Det var från denna befästning som  drottning Kristina flyttade när hon 1654 abdikerade och mycket annat intressant av historiskt värde finns naturligtvis bakom dessa murar. Och även om Carl Hårleman efter diverse rivningar och bränder ritade om borgen till ett ”slott” i fransk-klassisk stil, så ligger den lika otillgänglig, nu som då. 

Det är väl nu hög tid att också konsten abdikerar från slottet och flyttar in i Nutiden.

Hur vill vi att ett levande Uppsala, där kulturen är en viktig pusselbit, ska se ut i framtiden?

Det är med bland annat konst som vi bygger ett bra samhälle och då måste den vara lättåtkomligt på alla sätt och vis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!