När UNT kommer till Lilla scenen håller Marianne Lindberg De Geer på att skruva på en dekordetalj. Men hon kommer snart och sätter sig vid regissörsbordet. Det är någon timme tills dagens repetitioner ska börja och scenteknikerna håller på med diverse plock och pill medan vi pratar.

Marianne Lindberg De Geer har gjort dramatiseringen själv av Karolina Ramqvists hyllade roman ”Flickvännen”.

– Jag tillhör själv en generation som inte ville göra som föräldrarna ville, var ung på 1960- och 70-talet. Mitt sista och tredje barn fick jag när jag var 43, så jag har varit mamma länge och haft åsikter om hur jag tycker att barnen ska leva. Därför är det extra kul i den här historien med fajten som Karin har med sin mamma, säger Marianne Lindberg De Geer.

Artikelbild

| Repetitionsbild från "Flickvännen". Natalie Sundelin spelar Karin och Eva Fritjofson hennes mamma.

– Greta Thurfjäll, journalist på DN,, var inbjuden att vara med på kollationeringen. Hon formulerade sig så bra om föräldrauppror.

Karolina Ramqvists roman handlar om Karin som är flickvän till John, en man som är kriminell. Han är borta mycket och under hans frånvaro får Karin bara umgås med de andra flickvännerna till medlemmarna i Johns liga. De gör inget speciellt utom att festa tillsammans. Men så börjar de berätta för varandra hur de egentligen har det. Karins mamma, feminist med rötter i 70-talsproggen är kritisk till Johns livsstil. ”Men mamma”, säger Karin, ”handlade inte feminismen om att göra det man vill?”

Även Marianne Lindberg De Geer har rötter i sjuttiotalsproggen, hon var med i kretsen runt Nationalteatern i Göteborg. Men hon började sitt yrkesliv som mentalskötare.

– Jag ville lära mig mer om det mänskliga psyket, men mentalsjukvården var gruvlig under den här tiden. Man kan säga att jag låste in mig under mina bästa år. Efter fem år fick jag nog och av en räcka tillfälligheter blev jag konstnär i stället.

Artikelbild

| Papperskonst signerad Bea Szenfeld är en del av föreställningens scenografi.

Hon regidebuterade 2013 med den egenhändigt skrivna ”Johnny Boy” på Stockholms stadsteater som handlade om hennes förhållande med Björn Afzelius.

– Jag känner inte Karolina Ramqvist men mejlade henne om mina planer och hon blev förtjust. Slutet är inte detsamma i min pjäs och jag har aktat mig för att läsa Ramqvists uppföljare ”Den vita staden” för att inte påverkas i min idé om hur det går för Karin.

Artikelbild

| Större delen av handlingen i "Flickvännen" utspelas i en gigantisk soffa. Marianne Lindberg De Geer (i mitten) under en repetitionspaus.

Urpremiär av ”Flickvännen” blir det 2 februari på Lilla scenen. I taket ovanför Peder Freijs scenografi ska finnas en gigantisk plafond skapad av modedesignern Bea Szenfeld.