Niklas Strömstedt, en av de tre medlemmarna i GES, ser fram mot spelningen 24 augusti då han tillsammans med Anders Glenmark och Thomas Orup Eriksson står på scenen framför Orangeriet med utsikt mot Uppsala slott.

Strömstedt var på plats i barockträdgården i fjol vid samma tid då kollegan och vännen Per Gessle spelade inför 8 500 åskådare. När han får höra att även Patti Smith, Elton John, Bryan Ferry, Tom Jones och Mark Knopfler stått på samma scen de senaste åren konstaterar Niklas Strömstedt att GES och gästartisten Eric Gadd hamnat i riktigt gott sällskap.

– Jag besökte förresten Uppsala så sent som för ett par veckor sedan och hade en riktigt trevlig kväll, tillägger han.

Då handlade det om fotboll, ett annat av inbitne AIK:aren Strömstedts stora intressen i livet. AIK vann med 3–2, men Niklas Strömstedt är finkänslig och påpekar att Sirius var och är extremt skadedrabbat.

– Jag hoppas verkligen att de håller sig kvar i allsvenskan.

En 20 minuter lång telefonintervju med Glenmark, Eriksson och Strömstedt kommer oundvikligen in på fotboll. Deras mest kända låt "När vi gräver guld i USA" var den officiella VM-låten 1994. Låten blev soundtracket till hela den magiska sommaren som präglades av vackert väder och fotbollsframgångar. De tre GES-medlemmarna intygar att firandet med landslagsspelarna på scenen i Rålambshovsparken i Stockholm efter hemkomsten från USA blivit ett minne för livet. Men vad hade hänt med låten och GES om det blivit ett VM-fiasko likt 1990?

– Då hade texten förstås blivit parodisk, så vi har landslaget att tacka för mycket, säger Niklas Strömstedt och tillägger att årets VM-låt "Bäst när det gäller" med Gyllene Tider och Linnea Henriksson har en inte helt riskfri titel.

Musikaliskt kommer GES att bjuda på musik från trions två album varav det senaste kom 2003. Någon ny musik har inte skrivits. Låtar som "En jävel på kärlek", "Hon är min" och "Sångerna om sommaren" kommer att blandas upp med herrarnas solohits.

– GES-låtarna kan jag ärligt säga att vi har skrivit tillsammans från scratch, säger Anders Glenmark, som av de övriga pekas ut som drivande när det gäller att arrangera sångerna i en klassisk poptradition.

Den som lyssnar på GES kan knappast undgå att höra referenser till ELO, Supertramp, Burt Bacharach, Earth Wind and Fire med flera. Textmässigt dyker det också upp ekon från gamla låtar, både egna och andras, något som bidrar till charmen. Att kalla musiken för pastischliknande ligger därför nära till hands.

– Det tror jag är en riktig iakttagelse, säger Thomas "Orup" Eriksson.