Hur mycket örongodis som helst

Det kommer hur mycket som helst av lyssningsvärd jazz för tillfället.

Marc Muellbauer, Heinrich Kobberling, Julia Hülsmann och Tom Arthur.

Recension2019-11-22 14:36

Jazz

Musikerna i Oddjob brukar återfinnas på det mesta men det är bara här de låter just så. Gruppen har rullat på i två decennier nu. Prisats flerfaldiga gånger, men låter fortfarande fräscha på senaste albumet ”Kong”. Inspirationen är som vanligt bred, som de säger själva ”allt från dalkullekulningar till Clint Eastwood-filmmmusik”. Och det funkar finemings när Ruskträsk Johansson och Goran Kajfes blåser loss över Daniel Karlssons klaviaturer samtidigt som basisten Peter Forss och trummisen Lars Skoglund frenetiskt låter rytmerna dansa.

Skickliga storband är alltid en fröjd för örat. Här kommer två stycken på en gång: Jakob Norgren Jazz Orchestra och Norrbotten Big Band. Saxofonisten och kompositören Jakob Norgren har skrivit fyra egna låtar och tolkar annars så olika låtar som ”Careless whisper och ”Sound of Music” i täta arrangemang på albumet ”Creations & Transformations”. Duktiga solister och jag gillar den lite råa tonen som bandet har dessutom. Göran Strandberg har skrivit all musik på ”Going North” och dirigerar själv Norrbottens stolthet. Även här handlar det om ett synnerligen samspelt band och Strandbergs kompositioner visar att han känner sina musiker och tar ut det bästa.

Klabbes Bank är ett härligt småanarkistiskt gäng som sticker ut lite i utbudet. Onsdag 27 november spelar de för resten i Uppsala, på Katalin. Missar man det så är nya albumet ”Bnk” en rolig upplevelse. Här är det intelligent lekstuga från första till sista låt. Syntar, saxar och slagverk samsas och trivs. Så här borde mer jazz låta idag.

Fast det vara skönt med tradition och trivsel också. Tenorsaxofonisten Bernt Rosengren har många decennier av trogen tjänst bakom sig. Albumet ”Live” med hans kvartett spelades in 2017 på Fasching. Med sig har han också danska altsaxofonisten Christina von Bülow. Det svänger snyggt om kvintetten och han visar att han vid 80 år s ålder vet hur man får prima liv i hornet.

Tradition finns det också hos nystartade Ellas Kapell och albumet ”Longing”. Kvintetten tog namnet efter legendariska Ella Fitzgerald. Sångerskan Lovisa Jennervall vågar ge sig på kända örhängen som ”Body and soul”, ”The Lady is a tramp”, ”All of me” med flera och lyckas göra något eget av det tillsammans med sina medmusikanter, gästade av saxofonisten Klas Lindquist på några spår. Temat är längtan och det framgår tydligt i både röst och arrangemang.

Gitarristen Göran Klinghagen begav sig ända ned till Stuttgart för att spela in sitt nya album ”Hälsingland” med tyska musiker. Kanske var det avståndet hem som gjorde att alla låtarna är traditionella svenska melodier. Texterna är nya dock, på engelska, sensuellt sjungna av Fola Dada. Det ger ett annat perspektiv på dem och albumet har en härlig oförskräckthet över sig.

Isländska pianisten Anna Gréta Sigurdadóttir & gitarristen Max Schultz träffades 2014 och ljuv musik uppstod. Nu har den spelats in på albumet ”Brighter” och man förstår varför musikaliskt tycke uppstod. Tillsammans med saxofonisten Joakim Milder, basisten Christian Spering, trummisen Magnus Gran och inte minst stråkarna ni Sjöströmska kvartetten har det blivit skönt klingande musik, helt igenom akustisk.

Tyska skivbolaget ECM är egentligen värd en egen krönika, där kommer hela tiden spännande musik. Vet inte hur många producenten Manfred Eicher fått ut genom åren. Han delar med sig av producerandet nu för tiden men återfinns hela tiden fortfarande. Knippet med album som ligger framför mig är var och en värd en lång recension, men nu blir det en kort anmälan som förhoppningsvis kittlar intresset.

Gränsöverskridande har alltid var ett honnörsord hos ECM, och det gäller det Eicherproducerade ”Beyond the borders”. Här handlar det om traditionell musik från Grekland, Turkiet, Libanon och Armenien, spelat med nya öron. Sångerskan Maria Farantouri & saz-spelaren Cihan Türkoglu leder en samspelt ensemble som gör djupt personliga tolkningar av låtskatten.

Klaviaturisten Kit Downes har gjort stämningsfulla album tidigare, men frågan är om inte ”Dreamlife of Debris” är hans bästa. I sällskap av bland andra saxofonisten Tom Challenger & cellisten Lucy Railton vandrar han runt i suggestivt drömlika landskap.

Även på ytan konventionella uppställning kan bli speciell hos ECM. Ta bara två kvartetter som Maciej Obara Quartet och Julia Hülsmann Quartet. På albumet ”Three Crowns” blandar saxofonisten Obara in musik av klassiska kompositören Henryk Górecki och det blir hur bra som helst. Pianisten Hülsmann lånar in lite David Bowie bland sina egna kompositioner på ”Not far from here” där även saxofonisten Uli Kempendorff är viktig. Båda albumen synnerligen välspelade och utmanande.

Gianluigi Trovesi & Gianni Coscia dedicerar sitt album ”La misteriosa musica della Regina Loana” till vännen Umberto Eco. De gör musik inspirerade av denne och blandar friskt egna låtar med ”Moonlight Serenade” och ”As times goes by”. På klarinett och dragspel blir det en härlig blandning av uppsluppenhet och vemod.

Jazz

FYRA KAJOR

Oddjob