Svajande mellan vintersolstånd och vårdagjämning står kampen mellan ljus och mörker, kampen mellan goda och dåliga vanor, kampen mellan det stabila nyårslöftet och det trendiga ”business hypnosis”.

Nyårslöftet är en Benjamin Syrsa, en Martin Luther. Ett ständigt jagande dåligt samvete över att aldrig ha gjort nog, att vara förtappad, att varje snedsteg skrivs upp i bokföringen över begångna synder. Säkrast är att inte avlägga något nyårslöfte över huvud taget. Av den som ändå gett sig in på den smala vägen krävs blod, svett och tårar (åtminstone bildligt talat).

Det är knappast någon nyhet att de allra flesta nyårslöften bryts. Nyårslöftet har fått en unken klang av misslyckande, halvhjärtadhet och något man bara säger i stunden.

Artikelbild

| Nyårslöften eller ej – nyåret är ett tillfälle att fundera på vad du värdesätter och ge det en ärlig chans, skriver Linda Stolpe Margenberg.

Business-hypnosen beskrivs tvärtom som ett sätt att nå framgång, att bli rik, att överkomma mentala hinder. Metoden går ut på att företagare med hjälp av hypnos genomför förändringar i sitt undermedvetna – ett solklart framgångsrecept för en lyckad karriär. Det handlar om att ”programmera om” våra gamla vanor och övertygelser.

I en intervju i Dagens Industri berättar business-hypnotisören Erik Olkiewics om hur han hypnotiserade en vd som hatade pappersarbete till att älska detsamma: ”Det gick så långt att hon på en middagsdejt längtade efter att få komma hem och sortera sina papper” (DI Weekend 13/12).

Det traditionella nyårslöftet har helt klart en konkurrent – som därtill är yngre, snyggare och fräschare. Som inte har solkats av decennier av skam och brustna intentioner.

I kampen om längtan efter att förändra våra liv kan det med andra ord tyckas som att nyårslöftet är i ett så monumentalt underläge att det är lika bra att förkunna matchen avgjord.

Men nyårslöftet har något som business-hypnosen saknar: Karin Boyes ”I rörelse”. Den ofta (miss)brukade diktens rader talar om för oss att det är vägen som är mödan värd. Att använda sig av business-hypnos är som att gena rakt genom Boyes dikt och plötsligt sitta där vid kvällsvardselden utan att ha den blekaste aning om hur man hamnade där – utan skavsår, myggbett och stukade fötter.

Som körledaren Margareta Raab sa under den repetition med Uppsala domkyrkas gosskör som UNT besökte: ”Genvägar finns bara på Ikea” (UNT 12/12). För att åstadkomma ett genuint resultat krävs hårt arbete. Början på det nya året är ett tillfälle att fundera över vad du värdesätter, och ge det en ärlig chans. Med eller utan löfte.