"Rain of reflections: Set free" utspelar sig i en framtid där vetenskapskvinnan Wilona Heart börjar tvivla på de försök hon utför på det sista naturligt födda barnet i världen.

Hon bestämmer sig för att hon ska frita barnet med hjälp av en motståndsrörelse. Det blir en katalysator för ett stort skeende som leder mot uppror och där ett antal karaktärer dras in, berättar Victor Leijonhufvud, regissör och manusförfattare.

Utforskar stad

Artikelbild

| Wilona Heart har möjligheten att bli osynlig i "Rain of reflections".

En värld som drabbas av infertilitet är inte helt ovanligt i dystopiska berättelser, bland annat har temat utforskats i filmen "Children of men" och Margaret Atwoods bok "Tjänarinnans berättelse", som ligger till grund för tv-serien "The handmaid's tale". Leijonhufvud beskriver det som en spännande kontext att utforska, och att barnet i spelet är något som samlar de övriga rollfigurerna.

Du ägnar dig åt utforskande åt stadens olika miljöer och skikt och interagerar med olika karaktärer. De replikval du gör påverkar relationerna och leder till olika utgångar och scener, förklarar han.

"Enorm flexibilitet"

En stor del av spelupplevelsen utgörs av turodningsbaserade strider, men med en twist.

Artikelbild

| Att smyga eller gå in i strider är val spelaren måste göra.

Jag har velat göra om systemet till att innefatta karaktärerna och storyn, så varenda sammandrabbning, varje "encounter" som vi kallar det, är personlig, säger han.

I stället för traditionella livsmätare så finns en motivationsmätare. Det gäller att få ned motståndarens mätare till botten, då fienden kan dödas eller tillåtas att fly.

Artikelbild

| I spelet finns också små minipussel där datorsystem ska hackas.

Vi har en enorm flexibilitet kring hur vi kan få fienden på flykt. Du kan använda dig av repliker i striderna, du kan beskjuta i närheten av fienden eller förstöra miljöerna omkring så kommer du att driva fienden på flykt. Sedan är det upp till dig om du vill använda dig av dödligt våld.

Varken gott eller ont

Artikelbild

| "I strider är det helt förstörbara miljöer, man kan aldrig sitta och häcka. Vi vill hålla alla karaktärer i rörelser så att man ska känna sig utsatt", säger Victor Leijonhufvud.

Om motståndare eller egna följeslagare dör beror ofta på spelaren, och det kan även påverka berättelsen.

Vi vill inte göra ett spel med ondska och godhet, i stället jobbar vi med karaktärer som har olika motiv och infallsvinklar.

Lionbite är en liten, Stockholmsbaserad indieutvecklare. "Rain of reflections" tillkännagavs 2015. Därför har det varit viktigt att fatta smarta beslut för att inte göra onödigt arbete. Samtidigt ser Victor Leijonhufvud det som att en del av spelets existensberättigande är att tillföra något nytt.

Det har varit så stressande och påfrestande så att jag vid ett tillfälle tappade håret, säger han om arbetet.

Leijonhufvud beskriver "Set free" som ett komplett spel, samtidigt som det är tänkt som första kapitlet av tre i en större berättelse. I de följande kapitlen följer spelaren andra huvudpersoner. Omkring fyra timmars spelande bjuder berättelsen på.

Vi har inte resurserna att göra det kvantitativt. Det blir en tajt, tät, upplevelse, säger Leijonhufvud.

"Rain of reflections" släpps till pc den 20 september.