I Uppsala sitter artisten Maini Sorri och skickar sin musik via nätet till lyssnare över hela världen. Hon använder sig av många olika kanaler för att nå ut. Bäst respons har hon fått på communityn Myspace men har också hittat många nya lyssnare via musiksajten Last fm.

Genom Myspace blev hon tidigare i år kontaktad av en internetbaserad talangtävling i USA där hon nu ligger bland de fem högst rankade artisterna. Fortsätter rösterna att strömma in får hon åka till Hollywood och delta i tävlingens final.
- Det är jättestor skillnad sedan jag började med musik. I dag har jag folk som lyssnar på mina låtar i väldigt många länder och det är tack vare internet. En helt ny värld har öppnat sig, säger hon.

Hon har via musiksajten Last.fm fått kontakt med en italiensk artist som har kommit till Sverige för att spela in låtar, en brittisk radio­kanal har spelat hennes musik och i Japan har hon ett fan som lyssnat på en av hennes låtar över 250 gånger.
- Jag tycker inte alls att det är anonymt att arbeta med musiken på internet, jag får många personliga kontakter och jag får en helt otrolig respons och support från så många människor, säger Maini Sorri.

Vägen till framgång gick för de flesta musiker länge via skivbolagens kontor. De satsade pengar på inspelning och lansering och talade om för publiken vilka artister som gällde. I dag kan en musiker med teknikens hjälp enkelt och med god kvalitet spela in sin musik och sedan på egen hand lansera den med hjälp av sajter som Myspace, Facebook, Youtube, Spotify och Last.fm.
- De ansvariga på skivbolagen söker i dag efter artister som redan har etablerat en publik och satsar inte längre på osäkra kort. Demokassetten är helt borta och en spelning på Myspace kan ge mer försäljning än en bra skivrecension eller en artikel i en tidning, säger Peter Åstedt som är grundare av tjänsterna Musichelp och Music­base som hjälper oetablerade artister i musikbranschen.

Peter Åstedt säger att den illegala nedladdningen och gratistjänster visserligen har slagit ut mellanstora skivbolag som tidigare fungerade som språngbrädor för artister men att internet också har skapat ett svårgenomträngligt brus av ny musik som det krävs smart och resurskrävande marknadsföring för att höras i.
- Internet har egentligen inte gjort det lättare för artisterna, att spela in en fysisk skiva och ge ut den via ett skivbolag var bra mycket enklare än att synas på alla dessa sajter. Men däremot så erbjuder internet en unik möjlighet att redan på demostadiet nå samma säljkanaler som de riktigt stora banden.

De nya metoderna med att producera och distribuera musik har Mittuniversitetet, Växjö universitet och Högskolan i Dalarna tagit fasta på. Till vårterminen 2009 startade de tillsammans en två­ årig distansutbildning i musik- och ljuddesign. Tanken med utbildningen är att musiker som själva vill spela in sin musik och sprida den på nätet ska ges möjlighet att utbilda sig i detta.

Patrick Rundbladh som är född och uppvuxen i Knutby utanför Uppsala jobbar med att komponera musik till filmer. Hans relation till musiklansering på nätet är av ett något annorlunda slag. I början av januari i år fick han via sin Myspacesida kontakt med musikern Jessyca Langarica i New York som föreslog att han skulle komponera musiken till hennes kommande skiva. Deras kontakt ledde till en resa över Atlanten och i dag är Patrick Rundbladh bosatt i New York och gift med Jessyca.
- Med facit i hand har internet haft en enorm betydelse för mig. Min musik är ganska annorlunda och den sticker ut av sig själv. Men det gäller nog att ha en hel del flax, rätt person ska titta vid rätt tillfälle, säger han.