Flerdimensionella berättelser under ytan

Gudrun Westerlunds måleri på Galleri Strömbom får Cristina Karlstam att associera till gåtfulla existentiella verkligheter.

Detalj ur verket "Boplats". Äggoljetempera av Gudrun Westerlund.

Detalj ur verket "Boplats". Äggoljetempera av Gudrun Westerlund.

Foto: Galleri Strömbom

Recension2019-10-30 13:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

 Galleri Strömbom 

Måleri av Gudrun Westerlund

Tom 10 november 

Färgen innehar huvudrollen i Uppsalakonstnären Gudrun Westerlunds måleri.  Med sin speciella teknik äggoljetempera åstadkommer Westerlund en färgyta som stundtals avtäcker dimensioner av närmast tredimensionell art. 

I den bok  om Westerlunds konstnärskap som nyligen gavs ut skriver poeten Birgitta Lillpers om de parallella världar som konstnären skapar. Det är en träffsäker beskrivning av ett måleri som trots sin hemvist på ytan når ner till gömda berättelser  vars magiska hemligheter förblir förborgade. 

Nu visar Gudrun Westerlund ett urval målningar hos Galleri Strömbom där hennes speciella berättarkonst omsatts i 10 målningar, som vanligt i Galleri Strömboms utställningar harmoniskt och rytmiskt arrangerade på galleriets väggar.

Utställningens huvudnummer är målningen Boplats, där denna parallella berättarteknik används till ett flerdimensionellt måleri där man lätt associerar till gåtfulla existentiella verkligheter. Westerlund ser genom de glipor som öppnar sig i hennes färglandskap och låter betraktaren följa med i dessa okända domäner. En av målningarna har just titeln "Glipa", en annan har namngetts "I skrevorna"; titlarna beskriver dessa flerdimensionella kvaliteter som jag ser som Gudrun Westerlunds speciellaegenskaper som konstnär. 

I målningen "Från ett annat håll" är denna  egenart allra tydligast gestaltad.  Sammantaget är de tio målningarna en god sammanfattning av ett vitalt måleri. 

 "Boplats". Äggoljetempera av Gudrun Westerlund.
"Boplats". Äggoljetempera av Gudrun Westerlund.