Recension Maskulinitetens maskerad är en fåfäng historia som består av en samling stränga regler som knappast har förändrats särskilt mycket sedan Jan Guillou åkte på mansläger och skrev indignerade artiklar om att kramas i velourkläder på 70-talet.

Smyckeskonstnären Tobias Alm rör sig i projektet ”The Châtelaine” kring faktumet att maskuliniteten fortfarande är en företeelse som låter sig utmanas av enkla objekt. Män kan visserligen bära smycken, men inte vilka smycken som helst, och också om de gör det handlar det inte bara om att smycka sig utan om att slå fast ett ifrågasättande av normen.

Alm utgår från det urmaskulina verktygsbältet, som smyckar långt fler män än de som råkar arbeta i byggsvängen, och binder elegant ihop det med 1800-talets châtelaine-smycken, som med diverse mer eller mindre funktionella medaljonger smyckade bälten på både husmödrar och slöa män. Funktion som ett sätt att maskera sin fåfänga, således. Inget nytt, kanske. Men rasande snyggt utfört, konceptuellt sammanhållet och deprimerande aktuellt.