Teater C storsatsar. Den 14 november är det premiär för deras nya musikal "Köttmarknaden", som är den största föreställningen som Teater C har gjort sedan starten år 2007. Hela 21 personer är involverade i föreställningen som har både kör, orkester och skådespelarensemble.

Dessutom har gruppen flyttat från Reginateatern i våras och huserar numera på sin nya scen "Köttinspektionen", ett hus som under trettiotalet varit ett ställe för just inspektion av djur och kött innan försäljning på den intilliggande kreatursmarknaden.

– Vi delar huset med dansgruppen Autopilot och konstnärskollektivet haka, så det är ett tvärkulturellt hus. Det tog oss två år innan vi hittade ett lämpligt ställe, berättar dramatikern Dag Thelander.

Även om själva Köttinspektionen, när UNT besökte dem, mest ser ut som en byggarbetsplats. Några gradänger är klara, skylten som ska upp på huset saknar fortfarande sina prickar över Ö:et och ett upplag av plankor och sågspån täcker delar av golvytan. Eller snarare det som ska bli scenen till denna fullängdsmusikal.

– Allt vi visste då vi startade det här projektet var att ville göra en musikal och att det skulle vara med en väldig massa folk . Men vi hade däremot inte en aning om vad det skulle handla om, berättar gruppens andra medlem Per Wickström, som precis kommit hem från en turné i Japan med OD, där han också sjunger.

Att det till slut kom att handla om en annan sorts köttinspektion, än den som varit, var kanske en naturlig följd. Och att berätta om vägen från hopplöshet till fullfjädrad raggningsexpert var i alla fall det som Thelander och Wickström fastnade för, efter att ha funderat på såväl spioner som Dag Hammarskjöld. Inspirationen kom från Neil Strauss omtalade förförelsebok "The Game".

­– Det var inte så mycket metoden som används för att lyckas ragga upp tjejer, och som vi egentigen är rätt tveksamma till, utan själva personerna i den här sektlika grupperingen som vi fastande för. Det var en speciell typ av killar som alla hade det gemensamt att de haft det tufft med tjejer och alla drevs av revanschism. Ja, nästan hat till de tjejer som nobbat dem. Det väckte mitt intresse, säger Dag Thelander.

Efter att Thelander skrivit texten till det han kallar "nördarnas hämnd" har Per Wickström tonsatt med inspiration hämtad från såväl jazz och kuplett som en väldig massa pop.

– Det kommer att bli en riktigt glammig föreställning med mycket svulstiga nummer, säger Per Wickström och ser mycket nöjd ut.