– Jag har minskat antalet roller i ursprungspjäsen "Två herrars tjänare" till sex som spelas av fem skådespelare. I vår uppsättning utspelas handlingen precis som i originalet i 1700-talets Venedig. Jag tycker det är intressant att låta verken få vara kvar i den tid de skrevs och så kan publiken dra egna slutsatser om paralleller till vår tid, säger Linda Kulle, regissör för "Betjänten".

Den pjäs som hon har bearbetat är Carlo Goldonis komedi från 1745, "Två herrars tjänare". Den handlar om en fattig betjänt som tar två jobb och får balansera mellan två arbetsgivare utan att de märker hans dubbla engagemang. Farskarusellens nav är fyra unga människor och deras förälskelser som går alldeles i kors och på tvärs med den äldre generationens önskningar.

Betjäntens roll brukar spelas av akrobatiska unga män, men i den här versionen är det Anne Kulle som har rollen.

Artikelbild

– En ständigt hungrig veteran i Venedig, haha! Jag kommer inte att göra en enda volt, men i stället prata om krämpor som ischias, säger Anne Kulle

– Pancetta får inte ens in koffertarna på scenen och så ser hon dåligt, fyller Linda Kulle i.

– Man kan säga att Pancettas livliga fantasi är hennes räddare, hon krånglar sig ur den ena situationen efter den andra med att luras, fortsätter Anne Kulle.

I övriga roller finns Dick Eriksson som Pantalone, Amanda Krüger spelar hans dotter Clarice. Joel Schmidt spelar hennes älskare Silvio och Karin Bergquist gör Beatrice, ibland i mansdräkt. Dick Eriksson har en roll till, som Florindo som älskar Beatrice.

Artikelbild

Platsen för premiären, Gregersboda söder om Norrtälje, är också den plats som Linda Kulle är född på. Hennes mamma, Anne Kulle, startade Kullehusteatern som en sommarteater för 20 år sedan. Sedan 14 år tillbaka är också Linda engagerad i Kullehusteatern som skådespelare, producent, regissör och dramatiker.

Linda Kulle har plockat friskt i den italienska musikskatten, från Monteverdi till ledmotivet ur "Gudfadern" och dagens smöriga schlagers för att hitta musik till föreställningen.

– Italiensk musik är så passionerad, jag gillar att musikutövarna tar i från tårna vad de än gör. Det är starka och passionerade känslor vart man än vänder sig, säger Linda Kulle.

En turnerande teater kan dock inte ha med mycket dekor i bagaget. Men de tar igen det på kostymeringarna och perukerna, som är av 1700-talsstuk, med drag från den gamla lustspelsformen commedia dell´arte. Pancettas dräkt har en harlekinrutad överdel, till exempel.

– Det allra bästa med sommarteater är kontakten med publiken. Den är så direkt, inte på samma sätt som inomhus på till exempel Uppsala stadsteater där jag annars jobbar, säger Linda Kulle.

– Så är det en extra utmaning att vi måste anpassa oss till spelplatsen på varje ställe vi spelar på. Det är 18 olika scenerss i sommar. Vi vill verkligen spela på gröngräset utomhus, men det är fint om det finns möjligheter att spela inomhus också. De svenska sommarkvällarna är vackra men oberäkneliga vad gäller vädret.

Anne Kulle är faktiskt extra förtjust i den spelplats i Uppsala som gruppen återkommer till i sommar, orangeriet i Linnéträdgården. Här ges föreställningen 23 juli " bland de stora kaktusarna". Den ges också vid sidan av orangeriet i Botan både 9 juli och 6 augusti. Fullständig spelplan finns på Kullehusteaterns hemsida.

Premiär alltså 4 juli på Gregersboda gård i Bergshamra. Sedan turnerar föreställningen runt om i Roslagen och rundar av på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm 15 augusti.