Det slår Stefan Holmström, musikproducent på UKK, fast. Tillsammans med Cecilia Hörnell Sunar, verksamhetsledare på kulturorganisationen Re:Orient, är han programansvarig för Curious Classics 19–21 oktober. Idén till festivalen fick de två efter att ha läst Michael Churchs bok ”The other classical musics – fifteen great traditions” (2015). I den beskrivs klassiska musiktraditioner med rötterna utanför västvärlden. Michael Church deltar för övrigt i ett av festivalens seminarier.

– Både jag och Cecilia kände ett behov av att särskilja ”World music” (världsmusik) från ”Classical music from the world”. Världsmusik har blivit en beteckning för all musik som inte är västerländsk konstmusik eller populärmusik. Vi vill i stället lyfta fram de klassiska musiktraditioner som finns runt om i världen. Det handlar om musik med rötter och traditioner som ofta går längre tillbaka i tiden än vad den västerländska gör, säger Stefan Holmström.

För att göra verklighet av festivalplanerna sökte Re:Orient stöd från statliga Musikverket som gav grönt ljus. Re:Orient hittade en naturlig partner i UKK som ända sedan starten har velat bredda repertoaren med utblick mot andra världsdelar än Europa och Nordamerika. Till Curious Classics har ett dussintal artister med rötterna i Mellanöstern, Asien och Afrika bokats.

Artikelbild

| Libanesen Marcel Kahlife har sina musikaliska rötter i den panarabiska konstmusiken. På lördag kväll uppträder han tillsammans med sin son Rami Khalife och fransmannen Aymeric Westrich på festivalen.

– Vi har främst blickat österut, majoriteten av artisterna kommer från länder som vi på Re:Orient har lång erfarenhet från och brukar lyfta fram. Länder där starka klassiska traditioner lever, säger Cecilia Hörnell Sunar.

Till dem hör Syrien, Libanon, Afghanistan och Iran. Men här finns också artister från Kina och Sydkorea.

– På ett sätt kan man säga att vi bara skrapar på ytan. Det finns så otroligt mycket musik från världen som sällan eller aldrig spelas i västerlandet, men allt ryms förstås inte på en tredagarsfestival, säger Stefan Holmström.

Sju av de tio konserterna leds av kvinnliga musiker.

Artikelbild

| Kinesiskan Liu Fang (bilden) ger tillsammans med koranskan Park Jiha en dubbelkonsert som avslutar Curious Classics på söndagskvällen.

– Det är ju inte så vanligt på musikfestivaler precis. De musiktraditioner som vi lyfter fram är egentligen mansdominerade, men vi har i år velat lyfta fram ett antal riktigt enastående kvinnor inom genrerna, säger Cecilia Hörnell Sunar.

Ambitionen är att festivalen ska bli återkommande, kanske inte varje år men åtminstone vartannat.

Artikelbild

| Från Azerbajdzjan kommer Fargana Qasimova som ackompanjeras av en kvartett på traditionella instrument. Hon är först ut när festivalen inleds på fredagskvällen.

– Mycket hänger på finansieringen. Nästa gång kanske vi inte kan luta oss mot Musikverket utan måste hitta andra lösningar. Men just nu gläds vi åt att Uppsala är först i landet att arrangera en festival med den här inriktningen, säger Stefan Holmström.

Festivalens namn är medvetet dubbeltydigt. Engelskans ”curious” (nyfiken/konstig) syftar på att publiken bör vara nyfiken på musik som de inte känner till, som är ovan för örat först.

– Nyfikenheten kan få oss att lära, att upptäcka och bli kreativa. Det är en egenskap vi gärna vill bidra till att öka i vårt samhälle, säger Cecilia Hörnell Sunar.

Stefan Holmström tror att flera olika målgrupper kommer att besöka UKK.

– Dels personer som brukar gå på klassiska konserter och vill bredda sig, dels människor med koppling till länder som Indien, Kina och Korea. Men även jazzälskare kan ha behållning av musiken som ofta bygger på improvisation.

Dessutom ger den internationella ensemblen Soriana (Vårt Syrien) en 45 minuter lång föreställning som dels riktar sig mot skolklasser, dels familjer. Det rör sig om en berättelse i ord och musik färgad av situationen i dagens Syrien. Föreställningen är lämplig för barn mellan sex och tolv år.