Viveca frÄn de sju haven

Sjömansblodet forsar och brusar hos den unga Viveca LĂ€rn i hennes sjĂ€lvbiografi "Sladdisen". Lina Österman har lĂ€st en kĂ€rleksförklaring till Göteborg, VĂ€stkusten och slĂ€kten – för aldrig Ă€r vĂ€l hemstaden och familjen mer Ă€lskad Ă€n hos en sjöman som alltid lĂ€ngtar hem och alltid lĂ€ngtar bort?

Viveca LÀrn ombord pÄ bohusjullen Rune som hon har fÄtt av sin sjÀlsfrÀnde farbror Ferdinand.

Viveca LÀrn ombord pÄ bohusjullen Rune som hon har fÄtt av sin sjÀlsfrÀnde farbror Ferdinand.

Foto: Privat

Bokrecension2019-04-13 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Viveca LĂ€rn föds den 6 april 1944 som ett "sladdbarn" till pappan Hubert och modern Katarina. Det Ă€r i slutet av en tid dĂ„ Sverige sedan mĂ„nga Ă„r har prĂ€glats av fruktan för andra vĂ€rldskriget, men nĂ€r Vivecas liv tar sin början Ă€r det vĂ„r och hoppet om fred har börjat spira, sĂ„ Ă€ven i den solgula villan pĂ„ DelsjövĂ€gen i den vĂ€lbĂ€rgade stadsdelen Örgryte i Göteborg.

Villan dÀr familjen LÀrn bor skiljer sig dock frÄn de övriga dÄ den bestÄr av hyreslÀgenheter. I samband med att Viveca föds visar det sig att den gamle sjökapten till granne har en svÀrmor som kommit dit för att dö, men inte fÄr ro till det eftersom den nyfödda Viveca skriker dygnet runt. SÄ kommer det sig att Viveca knappt en vecka gammal skickas bort pÄ spÀdbarnshem och att de fantasirika förÀldrarna vid hennes hemkomst införskaffar sjuksköterskeuniformer pÄ Butterick's som liknar barnskötarnas, eftersom Viveca nu vrÄlar Àn vÀrre och inte kÀnner igen vare sig förÀldrarna eller den lÀgenhet dÀr hon ska komma att vÀxa upp, för vÀxa upp och bestÀmma sjÀlv, det Àr det enda Viveca vill.

Det Àr hÀr som Viveca LÀrns bok om barndomen tar avstamp och det Àr genom detta underfundiga anekdotiska berÀttande som vi fÄr följa hennes första 16 Är i livet mot en fond av svenskt folkhem, salta stÀnk, en doft av torkad fisk, cha-cha-cha och drömmar om författaren Françoise Sagans Frankrike.

En kĂ€rleksfull plats tillĂ€gnas den Madame Bovary-lika mamman som ser livet som en fest och Ă€lskar romaner, men störst plats ges den avgudade pappa Hubert – flygande reporter och tecknare samt son till en sjöman som har seglat pĂ„ de sju haven. Hubert Ă€r ofta frĂ„nvarande, fast för Viveca högst nĂ€rvarande. De bĂ€sta stunderna Ă€r nĂ€r de sitter tillsammans och ritar eller gĂ„r ut pĂ„ "populĂ€rvetenskapliga promenader".

Kanske Ă€r det dĂ€r som Vivecas strĂ€van efter intellektuell utmaning föds? Hon ogillar att leka barns lekar och kalas Ă€r det vĂ€rsta hon vet för dĂ„ mĂ„ste hon delta i Hela havet stormar och Ă€ta tĂ„rta som fĂ„r henne att krĂ€kas. För Viveca krĂ€ks ofta. Hon vill bara bli stor sĂ„ att det riktiga livet kan börja – dĂ„ hon stolt kan vandra Avenyn fram med latinska titlar under armen pĂ„ vĂ€g mot LĂ€roverket, nĂ„got högst ovanligt och exklusivt för flickor under denna tid.

I flickskolan dödas hennes sprĂ„kligt perfekta men alltför fantasirika uppsatser med röda tillrĂ€ttavisningar – flickorna ska i stĂ€llet lĂ€ra sig att bli goda hemmafruar. Hon deltar distanserat och blir en betraktare. Men betraktandet ska komma att bli Viveca LĂ€rns skatt – en rik samling av högst levande berĂ€ttelser och mĂ€nniskoöden, alltifrĂ„n hur man gömmer vindruvskĂ€rnor i en strĂ€ng biologilĂ€rarinnas orientaliska matta till beskrivningen av den kufiske sprĂ„kreselĂ€raren William frĂ„n Stratford-upon-Avon som bor omgiven av akvariefiskar och tusentals böcker.

Boken om författaren som ung Àr dock mer personlig Àn privat. Viveca LÀrn Àr försiktig, nÀstintill jungfrulig i sitt portrÀtterande av de mÀnniskor och kÀnda namn som befolkar hennes liv. Hon avtÀcker inga familjehemligheter och lÄter dem endast antydas som dÀmpande röster om natten.

Barndomen fÄr ett abrupt slut i och med att det beslutas att hela familjen ska följa efter pappa Hubert och emigrera till Amerika. Resan över Atlanten blir inte bara ett avsked av Göteborg och somrarna pÄ Tjörn utan ocksÄ ett oÄterkalleligt farvÀl till barndomen och flickrummet i den solgula villan.

I det nya landet drabbas Viveca av det farligaste en sjöman kan rĂ„ka ut för – nostalgia – en hemlĂ€ngtan sĂ„ svĂ„r att den gör henne djupt deprimerad. Men Viveca sĂ€ger ingenting utan fortsĂ€tter att le, för hon har lĂ€rt sig att om man inte ler sĂ„ Ă€r man inte heller vĂ€lkommen.

I familjen LÀrn kramas man inte, men man strÀvar och man skojar. "Sladdisen" Àr sjÀlvportrÀttet av denna skojiga men ocksÄ allvarliga flicka som tycker bÀst om att sitta pÄ en sten och fantisera om fjÀrran lÀnder tills den dag hon finner en annons om en uppsatstÀvling vars första pris Àr en resa till Cannes.

Den nostalgia som drabbade dÄtidens sjömÀn Àr i "Sladdisen" inte bara en omskrivning för hemlÀngtan, utan ocksÄ en lÀngtan efter den barndom som har format Viveca LÀrn och gjort henne till en av Sveriges mest folkkÀra författare.

Litteratur