Seriens producent Synnöve Hörsdal kommer från Stavanger, där oljeboomen startade 1969. Hon hade länge velat göra en tv-serie som dels handlade om oljeindustrins framväxt, men också om hur en liten fattig stad som Stavanger plötsligt blir rik.

Petter Naess, som fick sitt genombrott med biofilmen ”Elling”, berättar kort om handlingen.

I förgrunden står fyra unga människor, tre norrmän och en amerikansk advokat. Det uppstår olika konstellationer och det handlar mycket om vad som sker med relationer när det ställs mot ambitioner. Det är en komplex studie av karaktärer och händelser, där det också handlar om konservativ religion och gamla pengar.
Artikelbild

| Anne Regine Ellingsæter spelar en av huvudrollerna i Peter Naess tv-serie "Lyckolandet". Pressbild.

En brytningspunkt i tiden

Den första säsongen handlar om pionjärtiden, från 1969 fram till 1972, då Statoil grundades.

1969 var också en brytningspunkt, då ungdomen gjorde uppror mot borgerskapet, då 60-talet gick över till Jim Morrison och Janis Joplin, konstaterar Naess.

Eftersom den är ett så kallat kostymdrama har ”Lyckolandet” blivit en mycket dyr serie – ett tag sades det att det var den dyraste norska tv-serien någonsin. Musiken var en av de stora budgetkostnaderna.

Jag fick igenom att köpa rättigheterna till bland annat låtar med Creedence Clearwater Revival och ”The weight” med The Band. Ikoniska låtar, som också illustrerar min musikaliska uppväxt.

”Lyckolandet” var textad även när den visades i Norge, för Stavangerdialekten är mycket svår att förstå.

Jag ville ha autenticitet. Om det inte finns, förlorar det man ser i trovärdighet. Så vi var väldigt bestämda, detta var Stavanger och därför använde vi bara skådespelare därifrån. Det finns de som tycker att dialekten är hemsk, jag tycker den är lite sexig, säger Peter Naess.

Skildrar Kielland-olyckan

Tv-teamet filmade så mycket man kunde i Stavanger, men tvingades också filma i Oslo och i Oslofjorden.

Stavanger har blivit pittoreskt, mycket är ommålat, det är parabolantenner som stör.

Säsong två är inspelad och kommer att sändas i norsk tv senare i år. Då kommer det att handla mer om vad som händer på oljeplattformarna – bland annat Alexander Kielland-olyckan, då en plattform välte och fler än 100 personer omkom.

Samtidigt arbetar Petter Naess med det han hoppas ska bli nästa biofilm – en modern tolkning av ”Peer Gynt”.

Den ska gå från 60-talet fram till i dag, från en tid då vi var ett kollektiv fram till dagens var och en för sig-samhälle. En mänsklig och politisk satir.

"Lyckolandet" har sändningsstart den 12 augusti i SVT1.